Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, November 6, 2014

Vietnam 3 Part IV - Melawat kilang



Ni je gambar yang aku snap..
2 keping :))

Aku.. kalau tak bawa anak..
Memang payah tul nak snap2 gambar..

Yang ni jauh dari Ben Thant..
Sebenarnya tak masuk dalam perancangan pun..
Tetiba terpergi..

Pergi balik..
Tambang Vinasun lebih kurang 500,000 VND...
Kalau RM = RM80.00..

Tapi nasib baik..
Masa balik.. tokey kilang ni dengan baik hatinya..
Telah belanja kamiorang 200000 VND..
Kami hanya bayar selebihnya sahaja..


Tempat ni besar dan luar..
Terbahagi kepada dua bahagian..
Bahagian depan untuk beli-beli..
Boleh borong atau beli sikit..

Separuh bahagian pulak..
Bahagian production..
Kat situ ada orang tgh jahit baju..
Tengah jahit manik..
Jahit telekung.. potong kain..
Boleh tengok.. tapi tak boleh masuk :)

Harga?!

Lebih kurang sama je dengan Ben Thant kalau beli sedikit..
Kalau beli borong banyak untuk bisnes..
Boleh laa dapat murah sket..

Cam telekung.. area Ben Thant..
Paling2 murah boleh dapat 3 pasang = RM100.00
Tapi kat kilang ni.. sepasang mmg dah rege RM30.00..

Baju budak boleh tahan banyak juga..
Tapi dia cam jual bukan final product..
Baju-bajunya masih kosong..
Maknanya belum lagi ditambah manik atau border lace..
Yelah.. nama pun kilang..

Kalau beli kain ela..
Sini lebih murah..
Cam cotton sateen..
Kat Ben Thant paling2 murah boleh dapat RM9.00 semeter..
Kat kilang ni dia boleh bagi Rm7.00 semeter..
Banyak gak tu kan bezanya...

Sayangnya aku mmg tak igt lansung nama kilang ni..
Dan di mana alamatnya..
Aku cuma tau..
Tempat ni jauh dari Ben Thant..

:)

No comments: