Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Saturday, July 4, 2015

Resepi Tempoyak Sotong

Ada pulak yang PM tanya apa resepi masak tempoyak aku semlm..

Seperti biasa..
Aku selalu masak yg mudah2 je..

Cam tempoyak ni la..
10 minit je pun masak...

Bahan tumbuk = 3 biji bawang kecik + 10 biji cili padi + kunyit hidup 1 inci + garam 1 sudu makan

Panaskan kuali... letak air 1 cawan (kalau tak suka kuah boleh kurangkan)
Campak serai yang dah diketuk sebatang...
Pastu yang tumbuk tadi masukkan semua..

Tgu sampai mendidih sekejap..

Kemudian.. 3 sudu makan tempoyak manis (belum berapa masam)
Ni kira tempoyak baru buat laa..
Aku kurang gemor tempoyak masam..


Biar je mendidih sekali lagi..


Masukkan daun kunyit yang dah di siat..
+ 1 sudu teh gula pasir..

Kemudian....
Masukkan laaa sebarang binatang yang disukai..

Antaranya

Ikan talang masin
Sotong
Udang
Ikan kembong
Ikan tenggiri
Ayam

Ikan bilis aku tak pernah cuba pulak..
Pasalnya aku kurang gemor ikan bilis..


Dah siap!!!!

Ni kalau dapat colek dengan pucuk ubi & petai rebus...

WALLAWEI!!!!!!
.
.
.

No comments: