Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Sunday, July 7, 2013

Resepi Sambal Nasi Lemak sedap...


Aku dah lama cuba buat sambal cam kat kedai nasi lemak..
Tapi selalu tak jadi..
Terlebih asam la.. kurang rasa la.. kurang pedas la.. pahit laa..

Sampai laa semlm..
Anak buah aku PID dtg join program kat sini...
Bawa nasi lemak dan sambalnya sedap sangat..

Aku minta resepi..

Rupanya resepinya mudah betul..

Bahan-bahan

Cili kisar (ikut laa bape banyak)
Bawang besar hiris nipis (ikut gak banyak mana)
Bilis (segenggam)
Garam
Gula

Cara-cara

Panaskan minyak..
Masukkan ikan bilis dan biar sekejap..
Masukkan bawang hiris.. biar smpi baik bau..
Masukkan cili kisar.. goreng sampai cili masak..
Masukkan garam
Rasa cam cili dah masak.. dah garing..
Masukkan gula lebih sket.. kira seganda-dua dari garam..
Masak lagi sampai laa dapat kaler yang dikehendaki..

Senangkan.. :)

Rasa memang sedap..
Wpun tak setanding yang kawan aku masak tu..
Tapi hat ni pun OK..
.
.
.

7 comments:

sue said...

wah senang nya....tk payah letak air asam jawa ye...tq2, nak try nnt

Ika Zulaikha said...

kalau ika buat sambal nasi lemak, separuh ikan bilis ika blend dgn cili kisar... separuh lagi goreng garing.... pastu masuk asam keping...sambal buat garing...yummy!!

I want to lose weight said...

tak payah asam.. belacan..

penyedap sambal ni = GULA

mamaputritania said...

saya dh try buat...sedap...

I want to lose weight said...

bestkan dpt buat sambal cam kedai :)

waiem said...

Terima kasih atas kongsi resepi. Dah try buat semalam :)

Azman said...

Kalau nak turun kan berat badan jgn makan sebelum tido, dan jika nak lagi berkesan boleh lah cuba produk...