Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Monday, July 29, 2013

Phnom Penh Part 17 - TQ Ustaz Salleh Lee

Sebenarnya aku tak rancang pun nak pakai tourist guide..
Selalunya sebelum ke mana-mana..
Aku mmg dah google siap..
Pastu dah wat plan nak kemana..
Mana dulu.. mana kemudian..

Sampai je kat airport..
Ambik teksi untuk ke hotel..
Pastu driver tu yg cadangkan kami pakai tourist guide..
Kebetulan ada kawan dia..
Yang boleh cakap melayu dan ada transport untuk disewa..

Kebanyakkan orang ke Phnom Penh..
Akan menggunakan Tuk Tuk sebagai kenderaan..
Murah..

Tapi disebabkan kami ni ramai..
Dewasa 5 orang..
Kanak2 2 orang..

Agak kurang sesuai di samping kos juga tinggi sebab kena pakai 2 tuk tuk..


Sampai kat Hotel.. En. Salleh ni dah tunggu..
Bincang punya bincang punya bincang..
Dapat laa rege USD460.00
Untuk Hyundai Matrix bermula dari esok pagi jam 7.30..
Sampai laa lusa kitaorang nak balik..

Malam tu pulak..
Dia bawak mak aku, kawan dia dan anak + kalep..
Meround naik Tuk Tuk..
Aku tak pergi sbb penat sangat..

So, depa dah kenal2 laa dengan En. Salleh ni..


Esoknya masa sarapan..
Aku dok dengar mak aku panggil "SALLEH"..
Aku pun terus buka buku catatan aku..
Dalam tu ada tulis nama

Ustaz Salleh Ali..
Siap dengan no. phone..

Aku pun tanya..

"Ini Ustaz Salleh ke?"

Dia pun kata iye..

Tulah nak dikatakan jodoh pertemuan di tangan Allah..

Asalnya.. sebelum nak pergi..
Kawan aku yang bagi nombor HP Ustaz Salleh ni..
Katanya dia kenal baik dengan Ustaz Salleh ni..
Dia takde pulak cakap Ustaz Salleh ni tourist guide..

Pesan kawan aku tu..
Kalau kat sana ditimpa masalah..
Ada perkara buruk berlaku ke hape..
Call je Ustaz Salleh ni..
InsyaAllah dia akan tolong..


Baju kuning tu..
Uniform tourist guide bertauliah kat sana..
Maknanya dia ada license untuk jadi tourist guide..

Memang senang laa kami kat sana..
Nak makan senang..
Nak sembahyang senang..
Nak shopping senang..

Bagitau je nak pi mana..
Semua dibawakkan..


Kereta pun kemain selesa lagi..
Hyundai Matrix nikan besar..
Kami lak takde laa ramai sangat..

Satu lagi bestnya Ustaz Salleh ni..
Dia kalau bercerita..
Memang sarat dengan info..
Selit2 dengan lawak..
Pastu ada unsur2 agama sket..

Dia dulu belajar pondok kat Terengganu..

Bab2 politik Malaysia.. dia mahir..
Sebab katanya.. dia lagi banyak tengok RTM 1..
Banding dengan local channel TV..


Perkhidmatan dia tak terhad kat Phnom Penh sahaja..
Boleh juga kalau nak sampai ke Seam Riep..
Atau ke Saigon nak feri..

Untuk yang berminat untuk dapatkan servis Ustaz Salleh..

Boleh add FB dia






Paling best sekali..
Perkhidmatan dia smpi laa kami check-in balai berlepas..
Takde laa smpi airport.. pandai-pandai korang ler..

Masa kitaorg nak check-in luggage..
Passenger lain semua beratur..
Kami tak payah hokay..
Dia panggil member dia ground staff AA..
Terus check-in kan bag kamiorang..

Terpaling syiok sekali..
Kami berjaya tidak bayar 25USD per person..
Kan sepatutnya keluar dari Cambodia ada tax..
Menurut ustaz.. benda tu dah dimansuhkan beberapa tahun dulu..
Tapi.. kalau dihulur.. depa ambik..
Kalau tak dibagi.. depa mintak..
Biasa laa kan kes2 Pau Yik Mun ni :)

Apa-apa pun..
Memang puas hati dengan servis Ustaz Salleh ni..
Mak aku smpi pesan kat dia..
Bebila mai M'sia bagitau ler..
Dia nak jemput datang rumah..

.
.
.



No comments: