Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, July 11, 2013

Phnom Penh Part 11 - Makan-makan di Phnom Penh :)

Perut aku agak susah nak terima makanan sana..
Wpun insan2 lain cakap sedap..
Aku masih rasa.. makan megi Tomyam lagi sedap :)


Kopi Cambodia..
Pahit..
Nescafe 10 kali lebih sedap :)


Air tebu kemboja..
Mula2 minum tu rasa pelik sangat..
Cam kelat2 sket..
Rupanya ada perahan limau nipis dalam tu..

Kalau limau kasturi sedap sket rasanya..
Limau nipis nikan cam masam kelat sket..


Mee Sup ni..
Kalau tak dipesan..
Daging tu depa akan anta yang tak bape masak..

Daging tu fresh..
Potong nipis2 letak atas mee..
Pastu curah sup tengah menggelegak..
Dan daging pun berubah warna cm masak..
Tapi tak berapa masak..

1st tu kembang tengkuk gak nak makan..
2nd day.. kamiorang suh org tu masak dulu daging tu baru hidang..


Pagi-pagi kat sana..
Pilihan sarapan tak banyak..
Kebanyakkan kedai ada mee sup sahaja..
Ada laa satu kedai tu ada roti cicah kari daging..

Kat sana.. makan apa pun..
Ada je ulam sayur mentah..
Setiap meja akan dpt sepinggan..
Aku tak cuba pun..


Macam-macam bahan perisa ada..
Lada hitam.. lada sulah.. sos cili.. sos tomato..
Jeruk.. kicap Hoi Sin.. Gula.. Garam.. sambal..

Jasmine tea  tu setiap meja pun ada..
Majoriti depa minum ni pagi2..
Patut laaa pinggang depa sejengkal Kalep je :)


Ni pulak bebuahan segar..
Yang ditabur asam, garam, belacan, cili..
Aku ada cuba makan jambu..
Tapi tekak tak boleh terima asam depa ni..
So, makan jambu kosong gitu je.. lagi sedap..


Ni laksa Cambodia..
Laksa dia bukan cam kat sini..
Tapi lebih mirip kepada bihun..
Tak sehalus bihun tu.. tapi lebih kurang laa..

Pastu tengah tu sayur.. sayur.. sayur..
Kuah laksa katanya cam sini gak..
Buat guna isi ikan..
Tapi kalernya lain.. hijau..

Rasanya?!!

Tak rasa pun.. sebab tak gamak nak makan..



Ini makan kat Restauran Tasnim..
Dekat dengan Masjid Phnom Penh..
Lunch je.. mmg kitaorang g situ..
Selain dari harga agak murah..
Dekat pulak dengan masjid..
Boleh sekali harung je..

Yang gambar telur dadar tu..
Bukan cam biasa kita makan kat sini..
Telur tu campur ikan masin..
Sedap juga makan dengan nasi panas..
Tapi tak leh ratah gitu.. masin!!


Ni dinner aku malam akhir kat sana..
Nasi  Lok Lak.. nasi tomato serve dengan daging..
Tak sedap.. daging tu aku tak leh telan pun..
Rasa masam-masam gitu..
Sos limau dengan bawang putih..
Kalau buat masak merah pun sedap.. :)

Pastu ada satu sambal kering ni..
Rasa cam belacan hancur dengan cili api..
Pastu perah limau nipis..

Pendek citer..
Kalau Kak Zel duduk Phnom Penh..
Mesti kurus!!

Mampu?!!!!

:)
.
.
.

No comments: