Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Wednesday, March 27, 2013

Kak Zel tidak sihat..


Lebih kurang camni ler keadaan tekak aku..
Penuh dengan benda putih-putih tu...
Anak tekak dengan tonsil pulak bengkak merah..
Telan air.. cam telan pisau punya sakit..
Lagi laa memburukkan keadaan sebab kurang minum..
Nak abihkan satu botol kecik tu pun..
Sampai keluar air mata punya sakit...

Demam start malam Sabtu..
Tapi masa tu boleh makan lagi..
Boleh g pasar malam..

Ahad tu mmg tumbang lansung..
Tapi malam boleh lagi makan burger...

Masuk Isnin... lansung tak boleh makan apa dah..
Pagi-pagi.. kul 7.30 dah terpacak depan klinik kesihatan..
Tak tau laa apa jadi hari tu..
Nurse banyak takde...
MA tinggal sorang...
Doktor pun takde..
Pastu ramai pulak potong queue sebab depa lagi emergency..
Aku dapat no.5..
Menunggu dari kul 7.45 pagi smpi 9.30 pagi baru dapat jumpa MA..

Dia bagi antibiotik 1 jenis.. ubat batuk.. ubat demam..
Demam tak yah cakap laa..
Cek laa bila masa pun..
Atas 39 celcius sesaja..

Balik tu.. sebab terlalu pening..
Aku pi langgar pintu gate umah aku..
Pagar pun senget..
Lampu signal kete pecah..
Lantakkan.. masuk umah terus tido sampai petang..

Bangun tu.. lagi teruk jadinya..
Nak bukak mulut pun rasa bisa..

Aku pi lak klinik lain..
Kot2 laa ada penyelesaian lain pulak..
Malangnya klinik tu bagi ubat yg sebijik sama cam ubat klinik gomen..

Hari Selasa..
Tak tahan sangat dah menderita sorang..
Call mak aku.. dia datang dan bawak balik aku ke rumah dia..
Ulser putih2 tu makin banyak & makin sakit..
Air garam apa sumer dah tak lut..

Hari Rabu..
Sebab HQ call suh anta claim..
Menggagah gak laa masuk opis..
Time drive tu..
Aku rasa cam badan melayang2..
Telinga aku berdengung cam ada keretapi..
Tau dah.. badan dah hilang tenaga sbb tak makan.. tak minum...
Dalam tekak perit tu..
Aku koyakkan sebungkus biskut Oreo..
Aku makan dalam 5 keping sambil menitiskan airmata sbb sakit sangat time telan tu..
Lepas tu baru hilang bunyi keretapi dalam telinga tu..

Balik opis.. aku terus pi Klinik Sumi..
Dulu masa aku kecik..
Aku pernah kena gak benda ni sekali...
Makcik aku bawak pi klinik ni, kejap je OK..

Doktor bagi injection sedas kat bontot...
Katanya ada sedas lagi.. ambik hari nih..
Lepas kena sedas... balik tu demam kuat datang balik..
Mak aku jeram dengan ais ramas daun sireh..
Turun suhu tu.. tekak aku pun cam dah ok sket..
Dapat laa makan :)

Hari ni sihat sket dah..
Tapi suara lansung takde..
Harap2 sihat terus laa...
Banyak tul keje tertunggak nih..

TQ untuk kawan2 yang bagi doa.. lagi bagi tip-tip..
.
.
.


3 comments:

meera said...

Get well soon kak zel.. Take care kak sian tgk ulser tu..

Min Aina Ila Aina said...

Saya biasa dengan ulser di tekak gitu kak zel...ubat yang paling mujarab buat saya selain antibiotik (sebab antibiotik akan naik balik), ialah vitamin c 1000mg sehari. beli yang masuk dalam air tu, dia + zinc. dan mandi kerap2 sikit. panas tu.

Salwa said...

salam..please follow my blog http://sascima78.blogspot.com/
TQ