Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Monday, October 28, 2013

Vietnam 2 Part II - Kali ni cuba naik bas..


MIJ 1st time pegi Saigon..
Dia igt seronok sangat ler kot..
Sekali pi sana kain.. pi sana telekung.. pi sana cotton..
Pi sana baju.. pi sana tudung...

Serik dah kot :))


Yang lepas kami naik teksi..
Tapi kali ni nak lebih adventure..
Cuba naik bas pulak..
Sebab sebelum pergi aku ada google2 pasal naik bas di Saigon..

Bas dari Airport nak ke Ben Thant nombornya 152...
Memang ada je kat airport tu.. bas kat sana kerap..

Mudahnya sebab semua bas akan lalu dan benti..
Di satu stesen kecik berhampiran dengan Ben Thant..
Dan.. yang paling best sekali murah dan menjimatkan..

Kalau naik teksi Vinasun..
Lebih kurang dari airport ke Ben Thant dalam 8usd - 10usd..
Convert RM.. dalam rm25 - rm30

Naik bas...

1 orang = VND 5000 = RM0.80

Ada tip gak nak lagi jimat..
Beg sila riba tak pun pakai..
Kalau letak kat seat sebelah.. atau atas lantai..
Even takde orang.. dia akan caj 1 tiket lagi..
Maknanya kena bayar extra VND5000..

Tapi.. apa laa sangat 80 sen tukan..

Naik ikut pintu depan..
Terus bagi VND5000..
Kalau takde.. cari pemandunya..
Nanti dia akan tukarkan duit dan bagi tiket..


Cam bas kat KL je kan..
Selesa.. ada econ..

Aku ni sebenarnya last pi HCM..
Adalah setahun yang lalu..
Jadi aku dah ingat2 lupa kawasan area Ben Thant ni..

Sampai kat stesen bas..
Aku dok bayang besar cam Stesen Bas Tg Malim tu..
Rupanya kecik je..
Sudahnya aku tak turun..

Bila bas nak pusing balik ke airport..
Omputeh tu toleh belakang dan cakap..

BEN THANT.. BEN THANT..

Baru laa aku tau bas dah pusing balik..

Aku main semborono je tekan loceng..
Driver bas tu pun bentikan bas..
Kat sana bas tak boleh benti sebarang..
Mesti benti  kat bus stop..

Pastu jalan kaki balik arah Ben Thant..
Aku main agak2 je..
Nasib baik sampai juga ke Boss 1..

Kalau nak pusing2 Saigon..
Korang boleh je naik sebarang bas..
Sebab akhirnya bas tu akan pusing balik ke Ben Thant..
Cuma..
Antara lama dengan sekejap je untuk pusingan tersebut..

:)

1 comment:

Umialya said...

aikkkkkkk bila masanya ke Vietnam.. itu le tndanya daa lama akak tak menyinggah