Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, December 11, 2014

Tips Sebelum Anak Bersunat

Hahahaha...
Tips laa sangat..
Padahal dok naik hantu medang..


1- Jika anak anda MANJA...

Tanje Aki... Sanje Nenek.. Intan payung Wan...
Jangan sunatkan dia dalam lingkungan umur 5-9 tahun..
Sebab anda sebagai mak akan STRESS melampaui batas..


2. Pilih KAEDAH yang sesuai dengan anak anda..

i- Tradisional - lepas potong.. nonot tu akan dibalut.. tiap kali nak kencing kena tanggalkan.. kemudian balut balik.. pastu kena cuci nonot dengan ubat luka..

ii- Clamp - yg ni mudah jaga.. sebab nonot tersebut akan duduk dalam bekas cam palung.. tak payah pasang khemah tengah rumah.. Tapi nanti clamp tersebut perlu dibuka selepas 3-4 hari. Tanpa mengira sama ada luka tersebut telah sembuh atau belum..

iii- Laser - lebih kurang macam tradisional.. tapi kering sbb luka sunat tersebut telah dilecuh. Namun, tak boleh kena air. Kadar kesembuhan lebih cepat.. 


3- Pastikan mata nonot BUTA atau TIDAK

Kalau buta.. anak anda akan menderita sakit cam Khaleef..
Dia punya jeritan masa doktor2 mensiat kulit buta dia tu..
Hampir menyebabkan mami dia pitam!!!

Hampir juga aku nak cancelkan dia bersunat..
Sebab tak tahan dengar rintihan kesakitan dia tu..

Ada satu kes aku jumpa  masa Kalep bersunat..
Malam pertama doktor operate buang yg buta tu dulu..
Kemudian malam berikutnya baru disunatkan..
2 kali datang.. nasib baik Khaleef sekali harung sunat dan buang buta..

Kalau 2 kali datang..
Aku berani kerat pendek rambut aku..
Confirm Khaleef tak datang dah..


4- Jangan bagi MAKANAN GATAL sebelum bersunat seperti ayam.. telur.. udang.. sotong..

Kalep.. dia bersunat jam 8.00 malam..
Pukul 7.00 malam camtu.. aku bagi dia makan sekotak KFC..
On the way balik tu mmg dia meratib dr Sg Buloh smpi Tg Malim..
Keesokkannya... dia start GATAL!!!!
Kepala nonot tu gatal.. mmg tak boleh nak tolong laa...
Dia nangis dari tgh hari tu smpi ke petang..
.
.
.


2 comments:

mamabeauty said...

nasibla saya sorang jer ada anak lelaki hehe.. tapi nak jaga dia memanglah mcm2 merengeknya..

ayu Ismail said...

petua ni...tq hehe..