Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, September 5, 2013

Jimat.. jimat... jimat...


Walaupun aku hanya pakai Tora Terbang tahun 97..
Namun, sejak minyak naik 20 sen seliter ni..
Runsing juga woo..

Dengan keje kontrak setahun-setahun..
Yang tak pasti tahun depan apa nak jadi..

RUMIT!!!

Jangan cadangkan aku pergi cari kerja lain..
Umur nak masuk senior citizen ni..
Anak dah start sekolah..
Memang mustahil nak mulakan hidup kat tempat lain..

Syukur dicucuri rahmat..
Pasalnya aku terima cadangan MIJ hari tu..
Supaya postpone dulu beli Saga SV..
Tunggu sampai ASB bagi dividen..

Tup tup.. minyak naik..
Tetiba sayang aku pada Tora Terbang melimpah ruah..
Wpun Ferrari Merah aku tu 5 bulan dah takde econ :)

Masuk bab JIMAT..

Aku ni memang PEMBOROS skala 8/10..

Aku tak boros tang nak handbag branded..
Tak juga nak tukar handphone kerap-kerap..
Bab kasut-kasut pun tak kisah.. janji Raya ada kasut baru..
Baju-bajan aku lagi laa tak peduli.. janji MUAT sudah..

Tapi BOROS aku style lain sket..

 
AKU ADALAH PEMBORONG

Contohnya...

Kalau Dynamo ada diskaun.. harga biasa 24.90..
Minggu ni jadi 18.90..
Aku akan borong 6-10 botol sekaligus..

Kalau cashier tu kata tak boleh beli 4 sekali..
Aku sanggup kuar masuk kuar masuk beli 2-2-2-2-2..

Kalau barang takde expired date takpe jugak..
Kadang2 rasa nak menangis bila buang makanan..
Beli kemain rajin.. pastu berkepam kat dapur smpi expired..

Masa Khaleef dulu.. aku dok stock up Drypers..
Sekali tetiba dia cakap takmo pakai diaper lagi..
Terperuk dalam stor ada 5 pek..
Baru2 ni kuarkan nak bagi Hasya pakai..
Rupanya dispo diapers ni boleh berkulat..

 
GILA BELI BAJU & MAINAN ANAK

Aku beli baju Hasya dan Khaleef..
Secara puratanya 2 minggu sekali..
Tak kisah laa kat Billion ke.. TF ke..
Bundle ke.. Online ke.. Sogo ke..
Memang kerasukkan sangat-sangat-sangat...

Mainan.. purata 1 minggu 1 kali..
Itu yang aku beli..
Pastu sebulan sekali..
Aku paksa lak MIJ join sama beli mainan anak yg mahal sket..

 
PERGI KEDAI TANPA TUJUAN

Ni pun masalah juga..
Kadang2.. pergi kedai India depan umah aku tu je pun..
Boleh habis sampai belas-belas ringgit..
Beli benda2 tak perlu pun sangat..
Beli benda yang dalam fikiran aku

"Mana tau esok lusa nak guna"

Sudahnya sampai expired tak guna-guna..



TIDAK FIKIR PANJANG

Kalau aku nak satu benda tu..
Aku fikir 3-4 kali je..
Cash takde.. aku sanggup leret CC..

Dengan alasan..

"kalau tak beli nanti menyesal.."

 
HOBI YANG TIDAK MENJADI AMALAN

Aku suka kumpul novel..
Purata pembelian..
Sebulan lebih kurang 4-5 biji..

Yang peliknya..

Aku TAK MEMBACA pun..

Lepas tu hari tu aku gila kumpul Cloth Diapers untuk Hasya..

Aku TAK PAKAIKAN pun..

 
BELI UNTUK MASA DEPAN

Yang ni paling jahanam sekali.. :)

Asal orang ada je..
Aku pun nak laa juga..
Guna ke tidak itu lain citer..

Cthnya..

Mesin jahit...
Pinggan mangkuk berjenama...
Gadget2 dapur yg tak guna pun..

Sempena kos hidup bakal naik purata 10%..
Aku harus betul2 muhasabah diri..
Macamana nak kurangkan perbelanjaan..
Dan tingkatkan simpanan..

Nnt aku kongsi apa langkah2 yg aku kena buat.. ;)
.
.
.


1 comment:

Little world said...

sama laaa ngan saya...kena musahabah diri sendiri nie.. emmm