Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, May 29, 2014

Kota Kinabalu Part 1 - Chicken Sayap Panggang

Kali ni kita tukar tema pulak..
Selalu citer pasal tempat menarik..
Ini kali aku citer pasal makanan-makanan yg best kat KK



Ini adalah lawatan ke-2 aku ke Sabah..
Tapi.. masa 1st time datang..
Tak berkesempatan nak rasa food kat Sabah..
Pasalnya kitaorang ambik apartment yg boleh masak..
Mak aku lak naik syeh masak kat sana..
Beli sotong sekilo RM2.00..
Ketam sekilo RM8.00..
So, mmg jenuh laa makan seafood home cook :)

Oleh itu... lawatan kali ini..
Memang aku makan betul-betul makan..


cr - google

Ni yang paling aku nak makan..
Last time.. sempat makan sikit..
Kali ni aku belasah cukup-cukup..

CHICKEN SAYAP PANGGANG

Memang sedap..
Wpun kat semenanjung ni pun ada..
Tapi kat sana sedap dia lain macam..
Wpun dibakar dengan arang..
Tetap moist.. perapan tu kena sangat..

Pastu cicah dengan sambal kicap..
Hari tu aku makan kat 3 tempat..
Tg Aru.. Tg Pelipat.. Pasar Filipina..
Rasa yg kat Pasar Filipina tu sedap sekali..

Aku siap tapau 15 ketul bawa balik semenanjung..
Sampai rumah malam tu pukul 2 pagi..
Terus bersila dengan MIJ meratah 2 orang :)


Cara masaknya lain sket..
Mula2 cucuk ayam.. bakar.. pastu gantung camtu..
Bila kita order..
Penjual tu akan turunkan semua sayap tu..
Buh atas jaring tu.. potong 2..
Masak lagi smpi betul2 masak..
Aku rasa.. resepinya sama je cam kat sini..
Mungkin pasal teknik masak tulah yg jadi lain..
Dan sedap lain macam..

Kalau ikut lidah aku la..
Antara bahan perapannya..
Halia, lada hitam, kunyit, madu..
Madu tu laa yang jadi penyebab sedap tu :)

Huhuhu..

Tak sabar nak tgu next trip ke KK lagi..



No comments: