Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Sunday, October 26, 2014

Periksa Akhir Darjah Dua



Kesian Kalep..
Kali ni dia final exam tanpa mami dan nenek..
Tinggal ibu jelah nak pantau dia..

Exam start esok sampi rabu..
Mami.. malam ni dah berangkat ke HCM bersama nenek..
Rabu baru balik..
Rabu gak Kalep habis periksa..

Kalep ni jenis tak boleh dipaksa-paksa..
Kalau dipaksa.. dia akan memberontak..
Tunjuk perangai yang satu macam..

Mami yang kurang sabar ni..
Akan kerasukkan..

Maka.. buku ntah ke mana..
Aku naik geram..
Sat gi setan masuk..
Anak kena tibai..
Pastu aku sakit hati..
Anak sakit badan..
Emosi mami dan anak sama-sama terganggu..

:))

Kalau dok ulangkaji FB..
Kekadang jeles gak..
Tengok orang lain ajar anak..
Kemain tekun lagi anak-anaknya belajar..
Result pulak tentu band 5 - band 6 je..

Tapi bila fikir nak marah Kalep yg selalu band 3 tu..
Aku kaji balik..
Ada aku kisah pelajaran dia?
Ada buat pemantauan ketat?
Ada anta tuisyen?
Ada habiskan 3-4 jam sehari mengajar & dia belajar..

Takde!!

Jadi sila pasrah..
Kelemahan sendiri :)

Mami pun tak sama cam mak2 orang lain..
Camne anak pun nak sama cam anak orang lain..

Pada aku...
Dia dah boleh baca.. boleh kira.. boleh mengaji..
Dah okay la tu..
Jangan nak kerah-kerah sangat..
Zaman kanak-kanak dia bukan boleh ulang balik..

Mami dulu menjalani zaman kanak-kanak yang meriah..
Seronok..
Kenapa nak musnahkan pulak zaman kanak-kanak Kalep..

Dah la dia tak dapat berbasikal petang-petang..
Tak dapat main kat taman..
Tak dapat nak berkawan-kawan..

Oleh itu.. mami memilih untuk slow & steady..
Kalau Kalep tak boleh pergi dengan pelajaran..
Carikan jalan ke arah kemahiran..
Ramai je orang kat dunia ni tak berapa pandai zaman sekolah..
Jadi jutawan juga akhirnya..

So, mak-mak lain yg anaknya seiras Kalep..
Jangan risau..
Kita sekapal!!

;)
.
.
.

3 comments:

Min Aina Ila Aina said...

In sha Allah..doakan kejayaan dia tanpa henti kak. Doa mak makbul. Good Luck Kalep.

http://minaina-ilaaina.blogspot.com

gebu's fairy tales said...

akak membuka minda saya..tq..
Khaleef, Inshallah kamu akan jadi anak yg berjaya dunia akhirat, muah!

Sunz said...

Haha..sama la kita kak..ank sy pon camni gak la..sy xleh nk ajar sbb lg byk mngamuk dr mengajar..yg ank pulak seploh kali ajar..bila tnya blk dok x reti2 gak..mana x hangin..band 3 gak le..huhu! Tp pk2 blk..sy dulu pon ms skolah rndh bkn pndai pon..bila dh msk menengah baru blh kejar org len..

Tmbahan bdk laki mmg susah nk mengikut sket bab2 blaja ni..janji pangai elok..x jd kaki buli..x kaco org len..alhamdulillah..