Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Friday, March 11, 2016

Menyusuri Banda Acheh Part 4 - Sirap Kurnia

Lepas pergi Kubah Terbang...
Terus lunch..


Ini kedainya..
Dekat je dengan hotel aku yang aku inap..

SYIAH = sebutannya SI-AH..
Sana mmg banyak benda guna nama Syiah ni..
Ada nama jalan.. nama kedai.. nama pekan..

Kat sini makan cam nasi padang tu laa..
Lauk hidang banyak-banyak..
Yang kita usik je akan dikira..


Ni belum sampai semua..
Baru separuh..
Yang aku perasan..
Masakan depa ni banyak guna belimbing buluh..
Cam kita kat Malaysia ni guna yang muda kat pokok tu kan..
Tapi depa kat sana guna yang dah masak sangat...
Yang dah jatuh ke tanah..

Pastu mesti ada keropok belinjau..
Aku pernah makan keropok ni yang made in Malaysia..
Pahit!!

Tapi yang kat Acheh sedap..
Pahit tu kurang..
Rasa lemak2 lebih..

Pastu yang cam masak gulai kuning tu..
Ikannya dijemur dulu kat matahari..
Mula-mula rebus dengan beberapa ramuan..
Pastu jemur smpi kering..
Pastu baru masak..

Mana-mana kawasan dalam Indonesia yang aku pergi..
Satu lagi yang aku perasan..
Depa kurang makan sayur..
Ada kedai yang lansung tak hidang sayur..
Yang ada sayur pun.. sejenis je..


Ni special kat Kedai Syiah Kuala ni...
Ada 2 jenis..

Sirap Kurnia betik..
Sirap Kurnia timun..

Betik @ Timun tu diparut halus..
Pastu tuang sirap Kurnia..
Pastu buh ais..

Sedap!!!




Ni sirap kegemaran penduduk Acheh..
Kata Ehsan (tourist guide)..
Takde sirap ni.. TAK RAYA!!!

Sirap ni cam Ribena..
Tuang terus pastu tambah air..
Yang depa dok suka perisa Raspberry..

Tau dak.. Mak Hajah bawa balik 6 botol sirap ni..
Dah laa berat... 6 botol.. habis dah 9kg luggage!!


.
.
.

No comments: