Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Sunday, March 27, 2016

Menyusuri Banda Acheh Part 9 - Muzium Tsunami


Tak lawat muzium ni..
Maknanya tak pergi Acheh la :)


Tentu sekali muzium ini dibina selepas Tsunami..
Muzium ni dalamnya penuh simbolik...
3 tingkat tak salah aku..

Arkitek muzium ini ialah Ridwan Kamil..
Muzium ini dibina bertemakan "Rumah Acheh As Escape Hill"

Selain bertindak sebagai muzium..
Tempat ini juga akan dijadikan evacuation center sekiranya terjadi lagi Tsunami..
Binaannya telah dikhususkan untuk menahan gempa dan badaian air laut..



Kalau tengok dari luar..
Bentuk muzium ini macam bentuk kapal..
Bila masuk dalam..
Unik sangat interior designnya..
Penuh dengan simbolik malapetaka Tsunami..



Helikopter ni diceritakan adalah milik polis..
Masa berlaku Tsunami, heli ni nak berlepas..
Sayangnya tak sempat dan dibadai air..
Tapi, nasib baik pemandunya selamat..



Ini jalan masuk ke muzium....
Agak menyeramkan...
Gelap.. dengan bunyi deruan angin.. air...
Basah dengan percikan-percikan air..
Dinding yang tinggi setinggi air tsunami..
Diiringan dengan alunan zikir bergabung dengan bunyi air..
Menggambarkan bagaimana rasanya semasa Tsunami membadai..


Kemudian akan jumpa ruangan ini..
Kat skrin tu kita boleh dapat info berkenaan Tsunami..

Kemudian ada macam lohong...
Ia dipanggil Cerobong Doa..
Atas di puncak ada kalimah Allah..
Dan sekelilingnya.. dipahat nama mangsa-mangsa Tsunami..
Tandanya semua yang meninggal telah bertemu dengan Allah..

Belum siap sepenuhnya lagi..




Nampak tak benda yang macam kon tu..
Yang tu laa Cerobong Doa tu tadi..
Sebelum sampai ke jambatan ni..
Kita perlu jalan memusing lohong tu..
Pusing-pusing-pusing..
Dengan lantai tak rata..
Rasa nak pening pun ada..

Rupanya memang dibina begitu..
Menggambarkan situasi orang Acheh pada ketika itu..
Selepas Tsunami yang kebingungan dan penasaran..

Awal-awal tu gelap..
Lepas tu terang... nak dekat smpi jambatan..
Simboliknya.. selepas semua musibah..
Penduduk Acheh bangun kembali untuk meneruskan hidup..

Bendera atas tu..
Adalah negara-negara yang membantu pembangunan Acheh..
Ada Malaysia tu kan :)

 

Jambatan ni dipanggil Hope Bridge (Jambatan Harapan)
Tadikan dah keliru dan celaru selepas Tsunami..
Inilah jambatan ke masa hadapan Acheh..
Dengan bantuan negara-negara..
Yang benderanya terletak di atas jambatan ini..

Jambatan ni menaik..
Bawahnya ada air..
Simboliknya cam merentasi jambatan untuk ke tempat lebih tinggi..



Ni pandangan daripada bawah..
Luar muzium..
Air tu.. simbolik air Tsunami..
Memang cantik sangat binaan muzium ni..



Ada tayangan video saat berlakunya Tsunami...
Tak lama.. lebih kurang 10-15 minit..




Miniatur saat kejadian Tsunami..
Banyak yang kata air laut setinggi pokok kelapa..

Ada juga dipamerkan barang2 yang mereka kumpul..
Seperti jam waktu terjadinya  Tsunami..
Buku-buku.. peralatan dapur.. Al-quran..

Tingkat paling atas pulak..
Lebih kepada memberi education..
Langkah-langkah untuk mengesan Tsunami..
Apa perlu dilakukan sekiranya tsunami terjadi lagi..
Bagaimana pembinaan pusat evakuasi tsunami..

Memang best muzium ni..
.
.
.

No comments: