Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Tuesday, January 28, 2014

Gaviscon - HOT | COLD - Happy Chinese New year

Lagi 2 hari nak sambut Chinese New Year 2014..
Citer pasal CNY ni..
Aku pernah laa... ada pengalaman ngeri + kelakar..
Benda ni jadi masa CNY tahun 2010..
Time tu CNY jatuh pada MUSIM DURIAN..

Oleh itu.. durian ada di mana-mana...


Cuti dan makan memang tidak dapat dipisahkan..
Raya Cina pulak..
Yang wajib ada ialah limau mandarin...
Dan air sedap-sedap...

Maka hari itu aku telah makan durian + limau + air coke..

Masa makan minum tu best je...
Memang kena laa padanan makanan tu..

Tapi.. masuk petang nak malam tu..
Perut aku dah rasa semacam..
Bergelodak.. meracau.. berpintal-pintal..

Golek kanan tak kena..
Golek kiri tak kena..



Simptom-simptom yang ada..
Menunjukkan yang perut aku dah BERANGIN!!
Atau bahasa kampungnya KEMBONG!!
Bahasa Inggerisnya COLIC!!

Nak kentut tak lepas..
Nak muntah tak keluar..

Memula aku suruh Kalep naik belakang aku pijak..
Tak menjadi jugak..
Last2 aku suruh laki aku..
My Inche Jeman pulak naik pijak..
Dia takmo.. tapi aku paksa jugak..

Maka.. beregu laa 2 beranak tu memijak mak gajah kembong :))


Last-last laki aku suruh makan Gaviscon..
Stok memang sentiasa ada kat rumah ni..
Sebab suami aku ni selalu ada masalah indigestion atau ketidakhadaman perut..
Tambahan pulak dia selalu kena gastrik..

Time tu aku pilih utk makan yg bentuk tablet..

Lepas makan tu..
Tak sampai 10 minit..
Ada dah rasa kurang sakit dalam perut aku tu..

Paling best..

DAH BOLEH KENTUT!!!!

Khaleef dan Papa dia..
Tak senang tengok tv...

Mami dia kentut.. takde main cover-cover dah..
Datang je angin nak keluar tu..
Terus je.. tak peduli dah kot jiran kiri kanan sama terdengar..

:))


Tapi.. lepas2 hari tu..
Aku mmg kerap sangat kena kembung perut..
Nak kata salah makan takde pun..

Last2 aku gi check kat doktor..
Tau tak apa yang jadi sebenarnya..

AKU MENGANDUNG!!!

Rupanya Hasya dah ada dalam perut..
Dah 2 bulan..

Nasib baik laa masa aku kena pijak tu tak jadi apa-apa..

Mengandung Hasya.. keje aku asyik kembung..
Morning sickness pun teruk..
Doktor memang cadangkan aku ambik Gaviscon je...
Sebab ia selamat digunakan oleh ibu mengandung..



Sempena Raya Cina 2014 ni..
Gaviscon ada keluarkan carta body type seperti di atas..
Boleh la buat panduan untuk makan2 sempena CNY ni..
Kenal pasti dulu..
Anda masuk dalam kategori mana..

Contoh macam pilihan makanan aku sebelum ni..
Durian tu dah masuk dalam Hot Food..
Air Coke masuk dalam Cold Food..
Limau Cold Food juga tapi asid tinggi..
Itu yang jadi Acid Reflux..
Nasib baik ada Gaviscon :)

Untuk maklumat lanjut..
Korang-korang boleh lawati laman web Gaviscon

GAVISCON.COM.MY

Untuk reader LWC yang sambut CNY
.
.
.

No comments: