Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Wednesday, February 26, 2014

Tomyam Kap Kun Kap...


Seperti biasa..
Kalau dah namanya Rawa..
Takde goreng berlado..
Indoh la sah Rawo ek..

Resepi goreng berlada banyak kali dah kot aku buh..
Sama jelah..
Cumanya kali ni guna cili api..
Bawang lebih sket..
Ikan masin mmg best kalau bawang garing banyak2..


Resepi tomyam ni nak masukkan pulak..
Pasalnya ada kawan aku tanya..
Camne nak masak tomyam rasa cam kat kedai...
Ini resepi mak aku ajar..
Rasa sebiji cam kedai siam punya..

Bahan utama..

Pes Tomyam Mae Pranom

Senang je nak dapat kat kedai..
Hat ni mmg best..
Tak payah nak tambah serai.. limau purut.. daun limau ke hape..
Dia je dah cukup..

Lain-lain bahan cam biasa laa
Sayur mayur yg sesuai ngn tomyam..
Isi-isi seperti ayam, sotong, udang, daging..
Bawang holland potong bulat..
Halia 3-4 hiris..
Tomato belah 4..
Nak pedas tambah cili api..
Daun ketumbar banyak mana suka..
Gula batu, garam, air asam jawa..

Air asam jawa ni..
Pandai2 adjust la..
Masukkan sikit2.. pastu test rasa camne..
Kurang masam.. tambah lagi sket..

Lebuhkan je semua dalam periuk..
Rebus jelah sampai semua dah empuk..
Dah masak..

Jadi laa TOMYAM :)

Satu lagi geng tomyam selain ikan masin..
Ialah.. telur dadar..
Camne nak wat garing cam kedai..
Kena guna minyak banyak smpi tenggelam telur tu..
Api mau kuat..

Itu jelah nak kongsi hari ni :)
.
.
.

No comments: