Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Monday, April 23, 2012

Hasya cek darah..


Muka kerek cam tak sakit jer...
Padahal masa ambik darah tu, siap bungkus cam mumia..
Jerit dia tak payah citer la kan...

Lepas pada ambik darah tu..
Tak sudah2 suh tiup tangan dia..
La ni kalau sakit tang mana pun..
Cecepat tunjuk tempat sakit tu..
Suh tiup konon2 bagi cepat baik...

Result darah Hasya dapat time tu jugak..
Bacaan sel darah putih tinggi.. 10 ribu lebih..
Tapi nasib baik bukan denggi..
Hanya jangkitan kuman..

Dapat 2 jenis ubat je..
Menurut MA.. kalau demam biasa tak payah bagi antibiotik..
Nak2 kalau pergi klinik swasta..
Antibiotik sesaja..

Apsal tak boleh?

Sila google ye :)

Disebabkan Hasya demam berkuman..
Dapat gak ler antibiotik..
Aduyai.. susah gila nak bagi..
Nak2 esok2 nyer antibiotik tu dah mula memekat..

Abih je antibiotik.. Hasya pun sihat :)

Last2 ubat klinik gomen gak yang berkesan..
Padahal ubat yg klinik swasta bagi tu tinggi dos paracetamol..
250mg.. yg klinik gomen bagi 125mg je..

Alhamdulillah.. Hasya sudah sihat..
Mami pun lega sama :)
3 minggu wei demam on dan off..
.
.
.

6 comments:

Izni Hafiz Abdul Rashid said...

tu demam virus... memang kena lawan dgn anti biotik...

amaniammar said...

ala chumel muker bdk tecik tu...

kerek pun da...mudahan demam itu tidak kembali...

slamat kembali aktif yer Hasya..


sweet jer..

space4lady said...

Kalau darah putih tinggi maksudnya srgn bakteria so kena bg antiibiotik,kalau darah putih rendah xyah bagi antibiotik maksudnya tu srgn virus contoh cam dengue(virus).kalau paracetamol,kena ikut berat badan,setiap kali bagi 10-15mg/kgBB/x.so kalau bagi lbh pun xde guna gak.:)

I want to lose weight said...

Space.. camne nak kira mg paracetamol tu pada baby guna bahasa yang mudah sket?

I want to lose weight said...

Space.. camne nak kira mg paracetamol tu pada baby guna bahasa yang mudah sket?

space4lady said...

Camni kakzel.satu sudu kecik paracetamol isi 5ml=120mg.
Dos utk anak2,1kg brt badan=10-15mg ubat.
Contoh kalau brt 10kg,ubat jadi 100-150mg.so 3/4-1 sudu kecik.
Tapi ni utk paracetamol jer.ubat lain beza lagi.
Paracetamol sehari boleh bagi 3-4 kali selang minimum 4 jam.kalau bagi selang krg dari 4 jam takde guna sb efek obat 4 jam.:)