Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Tuesday, August 21, 2012

Pemandu Jiwa Kacau PLUS HIGHWAY


Lama dah aku tak pernah balik kampung...
3-4 tahun dah rasanya..
Tetiba tahun ni dapat seru..
Balik ke Kuala Kurau..

Masa balik kampung dari Langkap..
Takde apa sangat..
Sebab ikut jalan dalam..
Balik ikut Manjung tembus Changkat Jering..

Namun.. perjalanan balik ke Tg Malim semalam..
Sangat membuat jiwa aku kacau..
Wpun aku hanya duduk sebelah memangku anak yang dah hilang sabar sebab lama sangat duduk dalam kereta..



Situasi seperti gambarajah di atas..
Berlaku lebih 3 kali..
Setiap kali berlaku..
Kereta tersengguk hampir 30-40 minit..
Kang melepasi je kereta yang bermasalah..
Atau kereta accident..
Atau R&R..

Jalan akan kembali OK..

Padahal.. kalau sesama menggunakan lorong yang ditetapkan..
Situasi cilakak camni takkan berlaku..



Ini keterangan kepada gambarajah di atas..
Kebiasaannya.. kereta2 yang mengikut lorong kecemasan ni..
Adalah kereta-kereta mahal..
Yang rasa kalau kena saman..
HADE HAKU KESAH!!
Boleh bayar laaa on the spot takat 3-4 ratus tuh..

Tapi ini bukan sebab duit..
Tahu laa kete ko mahal..
Kalau tersinggung kete buatan Mesia aku yg buat dengan tin milo tu..
Memang bersepah dinding kete aku kat jalan..
Kete buatan oversea korang tu..
Takat calar balar.. polish sket dah hilang..

NAMUN...

Nyawa aku..
Nyawa anak2 aku..
Nyawa laki aku..

Ada korang fikir masa sedap memotong ikut laluan kecemasan tersebut..

Sebab apa jiwa aku kacau sangat?!!!
Sekali sekala balik raya kecoh!

Accident pertama kami jumpa sebelum masuk highway...

Sebuah kereta potong kiri..
Tetiba masuk kanan..
Kereta yang berada di lorong yang tepat terperanjat..
Terus langgar bontot kete yg tiba2 masuk tadi..
Lansung menghala ke laluan bertentangan..
Kereta di laluan bertentangan pun terkujat..
Lalu menunda kereta berada di hadapannya..
Kereta di hadapan tersebut..
Terus masuk PARIT!!!!

Kereta yang bersalah tadi..
Potong kiri cam sial..
Hanya kemek tang bontot kete..

TAPI..

Yang masuk parit satu keluarga tadi apa hal?!!

Dia tak potong kiri..
Dia tak bawa laju..
Dia ikut jalan yang betul..

Ada orang jawab..

Malang tidak berbau..
Lagipun dah takdir..

Takpe-takpe..

Harap2 takdir korang yang memotong kiri ni akan lebih buruk di masa hadapan..
.
.
.

4 comments:

Aija said...

amin...

cikbedahlaser said...

pantang kan.... ade sesetgh kawan2 dok kata.. x pe la nk potong ikut tepi pon.. raya kot... yekk???

noradzlina.kamdani said...

aku pun angin tgk org bwk kete yg selfish ni...dia jek nk cpt? org len?

noradzlina.kamdani said...

aku pun angin tgk org bwk kete yg selfish ni...dia jek nk cpt? org len?