Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, August 9, 2012

Ubat-ubat sakit gigi dan kesannya kepada penyusuan bayi..

Ni kesinambungan kes sakit gigi tak berkesudahan..
2 hari sudah dah pi klinik..
Tapi tengah sakit beriya..
So, doktor hanya bagi pain killer..
Namun.. sesudah makan 2-3 biji..
Biji-biji seterusnya sudah tidak memberi kesan..
Malam tadi aku siap overdose sbb tak tahan sangat..

So, pagi ni seperti dijanjikan..
Aku pi klinik balik..
Igtkan buleh dah cabut..
Sekali bila doktor tekan gusi..
Sakit cam nak melompat sampai ke siling..

Rupanya.. dalam gusi penuh dengan nanah..
Kena rawat dengan antibiotik la pulak..

Ni nama dia Naproxen Sodium 550mg..
Dos yang dicadangkan sehari sebiji..
Tapi malam tadi tak tahan..
Aku bantai 2 terus..

Dan ia adalah selamat untuk ibu yang  menyusukan..

Ini antibiotik katanya...
Juga selamat untuk baby..
Hanya sedikit yang akan diserap oleh susu badan..

Yang ni paling seram..
Nama dia Metronidazole...
Kalau dalam carta ubat selamat untuk breastfeeding..
Ubat ni duduk kat level

Potentially Hazardous
You should avoid or use these drugs with caution, particularly while breastfeeding a newborn or premature infant.

Sebabnya.. boleh menggalakkan sel kanser..

Namun, ubat ni paling berkesan untuk merawat infection pada gigi..
Yang  mana aku tengah alami la ni..
Iaitu gum infection yang menyebabkan nanah dalam gusi..

Jenuh laa aku research dalam internet..
Risau gak walaupun Hasya hanya BF sikit je skang..
Tapi esok lusa kat weekend..
Selalunya weekend dia mmg takmo susu botol..

Kena monitor gak ler nanti..
Kalau dia cirit birit..
Kena laa aku benti makan..
Dah tu pikirkan laa cara camne nak buat dengan gigi rosak aku nih..

Isnin depan baru boleh cabut gigi aku ni..
Lama dowh nak tunggu..
Aku dah rasa cam kuman gigi tu dah masuk otak..
Segala-gala kat muka aku ni dah rasa sakit..

Ikutkan pagi ni nak citer pasal kek pisang..
Sat gi laa kalau ada mood :)
.
.
.

1 comment:

noradzlina.kamdani said...

wah..bahaya gak ek klu gusi dh sampai menanah.