Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, August 16, 2012

Red Velvet Tg Malim yang.....


Ni campuran awal..
Aku rasa kat sini laa aku silap..
Tepung cam terlebih sbb mangkuk yg aku selalu guna tu hilang..
Guna mangkuk lain jadi lain, aku jadi hilang arah..
Serbuk koko pun terlebih sudah...

BAHAN 1
250g tepung
1 sudu serbuk penaik
1/2 sudu teh garam
2 sudu serbuk koko

Ayak dan ketepikan..


BAHAN 2

Buttermilk yang dihasilkan dengan campuran
240ml susu segar + 2 sudu cuka

Biarkan 10 minit..

Pastu masukkan pewarna merah 2 sudu


BAHAN 3
Butter 150 gram (dlm youtube baru aku tau guna 113 gram sajork)
Gula castor 100 gram
Gula merah 200 gram (yg ni pun silap agaknya)
1 sudu esen vanila


Bahan 3 kena kacau guna mixer sampai sebati..
Pastu bubuh 2 biji telur sebiji sebiji..

Kacau lagi....

Pastu masukkan BAHAN 1 selang seli dengan BAHAN 2



Putar dan putar sampai ler sebati gini..



Lepas tu..

BAHAN 4
Sodium bikarbonat + 1 sudu cuka..
Bila berbuih cepat2 tuang dalam campuran tadi..

Pastu bakar ler dalam 40 minit...

Aku part ni yang aku tau kek ni hampeh sket..
Sebab lepas 40 minit..
Still tengah tak masak..
Total aku bakar 175 darjah celcius selama 70 minit..
Baru masak... itu pun atas dah terlebih masak..



Ok, masuk bab cream cheese frosting...
Memula malas dah sbb tengok kek cam buruk je..
Tapi.. lepas aku balik dari umah mak aku..
Nampak elok laa pulak..

Paling mencabar nak potong 2 kek ni..
Aku kalau bab merenyah ni mmg cepat baran..
Maka.. mmg dahsyat teknik potongan aku..
Macam melapah kambing dah rupanya..

BAHAN 5 - Cream cheese..

Aku guna resepi yang paling  mudah..
Takde Mascorphone..
Sebab kalau aku cari 7 hari 7 malam pun..
Belum tentu jumpa Mascorphone kat Tg Malim..

250gm cream cheese
30gm butter
1 sudu besar esen vanilla
1 sudu besar susu segar
100gm gula ising
 
Lepas tu aku sepuk2 kan laaa kat RVC aku nih..

Hasilnya mmg sangat terjelepuk...

.
.
.

2 comments:

meera said...

Rasanyer mcm dah ok jerk kek tu... Trlbih jelepuk tu mgkin sbb trlbih pukul kot kak.. Apapn nmpak sdaap sgt ler kek akak. My fav rvc

makcik rehan KJB said...

aku ni dah amik wudhuk nak solat zohor. baca pulak resepi RVC ko ni... nyaris2 nak terkentut punya dok gelak! kahkahkahkha