Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Friday, October 12, 2012

Vietnam Part IV - Ben Thanh Market

Flight kamiorang sampai awal..
Sampai je terus menuju ke District 1..
Nak check-in hotel awal lagi..
So, decide makan dulu kemudian terus jalan-jalan..

Makanan?!!

Jangan tak tau..
Kamiorang bawak makanan je 15kg hokay dari Malaysia..
Mak aku siap bawak nasi putih, ikan sepat masin berlada dengan lobak masin goreng dengan udang geragau.
Tambah pula dengan sambal ikan bilik Nenek Onah..
Nasi seperiuk kecik..
Sekelip mata habis kitaorg 4 orang makan..
Sudah save giler di situ.. :)


Selaku manusia yang pertama kali smpi ke pasar ni..
Masuk-masuk je..
Aku cukup pening kepala.. sesak nafas.. serabut perut!!

Kedai cukup rapat-rapat..
Cukup sempit..
Pastu pekerja ramai..

Kedai yang sekangkang kera..
Dalam 6 kaki x 10 kaki luas..
Ada 3-4 pekerja...


Aku ngan mak aku memang terpinga-pinga..

Sekali dengar...

"MARI TENGOK KAKAK..."
"MAMA CANTIK.. MARI BELI"

Aik... itu Bahasa Melayu kebanggaan kita..

Rupanya.. majoriti peniaga dalam Ben Thanh tu boleh berbahasa melayu..
Bukan setakat boleh cakap..
Malah ada yang tergolong dalam kategori baik..

 

Bila dengar ramai yang boleh berbahasa melayu..
Mak aku pun naik syeh laa...
Memula dia malu2 nak beli..
Sebab segan dan tak konpiden nak berbahasa Inggeris..

Sekali.. bila siap boleh tawar menawar lagi dalam bahasa Melayu..
Dia pun menunjukkan belang laa jugak..
Sama naik ngn tokey Jolly Cotton :))


Dalam ni memang sempit giler kecuali main lorong..
Yang lain sumer jarak 2-3 kaki jer..
Kalau korang plan nak bawak baby...
Pastu siap nak Quinny Buzz apa bagai..
Lupakan laa..

Kecuali kalau pergi time weekday..
Isnin - Khamis..
Kalau pergi weekend, elakkan laa bawak baby @ stroller..
Aku yang pergi hari biasa ni pun terasa sesak nafas dalam tu..
Takde aircond lagi..
Pastu segala hape semua dok campur aduk dalam tu..

Paling tak tahan..
Kalau lalu kat tempat makan..
Bau makanan depa ni pelik sket..
Kalau datang time lunch pun sama..
Cam ada satu sambal colek ni..
Tengik sket bau dia..


Tip kat sini..
Jangan segan silu nak minta tawar..
Untuk dapatkan harga yang betul2 ngam..
Survey laa 2-3 kali..

Cam aku beli seluar nylon saiz aku..
Mula2 dia bagi USD 21.00..
Mahal sangat tu..

Pastu aku cakap dia.. suar aku pakai ni.. RM35.00 jer kat M'sia..
So, apsal aku nak beli lak suar kat Vietnam..
Sekali dia cakap..

"OK KAKAK.. USD 10.."

Hamboih.. terus turun separuh harga.. dari RM63.00 tadi..

Ok stop kejap..
Kang aku sambung lagi citer Ben Thanh ni..
Layan Selangor lawan Kelantan dulu :)
.
.
.

1 comment:

AisNy said...

Hehehehehe.... tak dek benda yg pelik ke kat sana.... last time dengar cerita ada cekodok anak tikus....