Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, January 13, 2011

Kenapa Ceaserian...

Mula-mula tak cadang pun nak buat kronologi bersalin..
Sebab kan aku dah hapdet facebook sepanjang hari nak beranak tu..
So, itu laa kronologi nyer..

Tapi sebab ada beberapa kawan yg tanya..
Apsal c-sect lak tetiba..
Padahal masa awal-awal hapdet tu nak go for normal delivery..

Aku masuk PMC, Rabu malam..
Dalam kul 3 pagi, induce dos pertama dimasukkan kat bawah nun..
Tapi masa ni lum start epidural lagi..
Takut induce failed..

Kul 9.30 pagi Khamis.. doktor seluk bawah dah buka 3 cm..
So, macam petanda baik ler..
Air ketuban pun dipecahkan dengan satu plastik panjang..
Sakit pun dah mula nyup nyap nyup nyap..
Terus panggil Dr. Amir.. Pakar bius untuk wat epidural..

EPIDURAL...
Nak pasang wayar kecik tu sakit hokay..
Kena lak tulang belakang aku ni ala2 tebal..
8 cm masuk jarum berlubang tu..
Baru setel..
Masa ni tak bius apa pun..
Just pakai spray sejuk tu je..

Epidural jalan dalam kul 11.00 pagi camtu..
Lepas tu lansung tak rasa apa..
Sakit tidak... kontraksi takde..
Cuma nampak dan rasa perut kejap kejang.. kejap ok..

Ni gaya orang yang nak beranak pakai epidural :))

Aku dok Labour Room 2...
Sebelah aku LB1..
Dari kul 10.00 pagi aku dok situ..
4 orang dah beranak.. aku je tak beranak-beranak..

Masuk Maghrib... doktor mai seluk bawah lagi..
Katanya baru 6cm...
Masa dah tak panjang.. sbb air ketuban dah pecah..
Paling-paling boleh pergi takat 9.30 malam sahaja..

Jam 8.45 malam.. seluk lagi..
6 cm jugak lagi... doktor regangkan jari dia.. baru bukak 7 cm
Masa Khaleef.. 7cm ni.. aku dah bantai teran..
Sebab dah sakit sangat-sangat..

Tapi hat ni.. disebabkan epidural..
Aku nyaman je tak sakit apa-apa..
Cuma lenguh & sejuk badan dan sangat lapar sbb depa tak kasi makan..

Cek pakai CTG..
Contraction sekata.. bacaan 3 lebih sahaja..
Maknanya.. kalau aku tak pakai epidural sekali pun..
Aku takde sakit sangat..

So, dalam kul 9.00 mlm.. mak aku g jumpa doktor Ratna..
Dia suh wat je operation sbb dah kesian giler tgk aku..
Yang dah penat sangat.. baring hampir 12 jam..
Tak sakit pun.. tapi emosi tertekan giler..
Sebab anak takmo turun-turun..

Baby pulak.. mengulang sejarah abang Khaleef..
Kepala tak turun-turun wpun tak sonsang..
Masih tinggi wpun air ketuban dah makin kurang..

So, dalam kul 9.20 malam masuk OR..
Kejap je dalam ni..
Masuk-masuk.. doktor bius tambah sket lagi bius..
Lepas tu aku tak rasa apa separuh badan..
9.30 malam mula operasi memotong..
Kul 9.59 malam.. baby Hasya pun keluar dengan jayanya..

Tapi.. susah gak tau baby nak kuar..
Disebabkan kedudukan baby tinggi..
Ada pulak satu lagi doktor yang kena tolak perut aku dari atas..

Masa ni sakitnya lebih kurang cam perut kena gelek..
Operate bius separuh badan ni..
Objek tajam cam pisau membelah tu kita tak rasa..
Tapi kalau tangan godek-godek.. pegang-pegang...
Boleh rasa sangat-sangat..

Lepas kepala dia dah dapat keluar..
Kaki lak sangkut tak boleh kuar..

Masa operate.. laki aku yang masuk teman..
Bukan setakat aku je menggigil..
Dia pun menggigil sama..
Aku menggigil sbb ubat bius..
Dia.. sebab seram sejuk kot.. :)

Dalam 10.30 malam aku dah masuk bilik..
Doktor bius tu kata aku tak rasa sakit operate tu lebih kurang 24 jam..
So, hari kedua tu kemain cergas lagi laaa..
Sbb tak rasa apa..

Tapi, masuk malam hari kedua..
Sakit sudah mari slow-slow..
Time ni muncul laa rasa serik nak beranak lagi..

Apa pun.. di hari ke-8 ni..
Aku dah ok wpun perut belah dalam rasa sakit lagi..
Rasanya ok lagi beranak ceaser dari normal..
Masa Khaleef.. 2 minggu tak bley duduk lagi punya sakit..

Pesanan akhir..
Sapa-sapa yang belum pernah beranak..
Eloknya jangan laa cuba epidural..
Aku yang dah beranak ni pun..blur tak tau bila nak teran..
.
.
.

13 comments:

Pn Mama Atie said...

ok kan c-ser.. tie dua2 dah rasa..tapi bagi tie c-ser ok.. he..he.. cuma rajin makan ubat.. n gamat.

Kaseh said...

seksa gak eh beranak ni...uishh...

Sari said...

kita kan..2 org anak , sumer c-ser..siap request lagikk..
tak sanggup normal..
anak sulung pun, kes sama cam ni..kepala tak turun2...
anyway..tahniah..dah sepasang kan??

zn said...

aku dah 3 kali ceaser...tak serik nak beranak, tapi serik morning sickness..hehhe

AMIIZAA@Mieja said...

Seramlah zel...cser...emmm epidurel tu bg aku memang menyakitkan masa nak pasang....

alhamdllah dah selamat:)

shima said...

betul la tu..ku penah amik epidural ms first baby..dulu..las las c-sect..mana tak nya aku x rasa sakit.takde rasa gesaan nk meneran.

m.q said...

alhamdulillah semuanya dh selamat :)

s.h.a.d.h.i.a said...

betul2.. org ckp amik epidural tak tau bila nak teran.. 1st bb tasha bersalin normal tanpa bius pape.. sakit toksah cite.. kena pulak induce dan dipecahkan ketuban.. mmg serik.. tp ni nak beranak pulak dah.. risau aaa.. bila tgk hasya, terus excited nak deliver cepat2.. ekeke

noradzlina.kamdani said...

oooo
br l aku fhm nape czer

Vienne said...

kes sama ngan akak..kepala baby xmau turun..so terpaksa c-sec juga...
c-sec cepat jer sembuh, ni dah lepas 3 bulan bersalin luka yang dibedah tu x rasa langsung..kesan paling ketara sampai skrg adalah kat blakang kesan daripada epidural

its me said...

aku adlaah sgt TAKUT bile bace kronologi ko ni ZEL!!!ya allah bertabah la eryn...aku da la dr semlm takut tgk u tube org beranak ..mennagis sampai sakit pale...ni siang bace lak citer ko...dtg balik perasaan takut aku ni....

maskjask said...

buat yg belum pernah mengalami proses bersalin penuh pakai epidural , ni saya nak kongsi...epidural ni memang kita tak rasa sakit contraction..dr akan check secara berkala bukaan..jika bukaan anda dah sampai 10 cm dr./pakar bius akan hentikan ubat tu. Dia akan bagitau kita 'puan dah ada bukaan 10 cm, saya akan hentikan epidural, bila puan rasa macam nak push, just push". So kita akan rasa secara naturally masa kita nak push bb keluar.

So akan bersalin cam biasa le jugaknya..cuma time contraction tu kita relaks aa... tak payah sakit2 dan hilang tenaga.. bagi saya epidural adalah satu cara yg baik utk org yg selalu mengalami contraction yg lama esp bb first... sekian.

Farra Da Smiley said...

sy dah bersalin 3 org, yg no2 amik epidural mmg tak rasa nak teran..akhirnya lps 30min, teran bodoh dan babypon keluar

mmg epidural melambatkan kite nak bersalin