Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, March 10, 2011

Huhuhu.. cerita busuk di pagi jemahat..


Dedulu.. aku ler orang paling susah nak sembelit..
Terlebih membuang ada laa..
Kadang2 smpi 2 kali sehari..

Tapi sejak menyusukan ni..
Rasanya susah betul laa nak memberry..
Kadang2 sampai 3-4 hari tak memberry..
Pastu kalau dah tiba saat tu..
Huhuhuhu... 30 minit tak kurang dok dalam jamban..

Adakah ini side effect dari breastfeeding?

Buah-buahan aku dah makan.. betik.. pisang..
Sayur pun sudah.. sawi.. lobak.. bayam..
Minum air.. berliter-liter satu hari..

Tapi masalah ini tetap muncul tiap kali sakit perut..

Dah ada ubat mencairkan poo poo..
Tapi aku takut nak makan selalu..
Takut nanti terjadinya pergantungan kepada ubat..
Meaning kalau tak makan.. maka tak membuang..

Ada tak petua apa-apa yang boleh memperbaiki sistem penghadaman aku ni..
Aku takut nanti kena sakit buasir je..
Dah jadi hal lain pulak..
.
.
.

5 comments:

Nieza Ishak said...

patutnya takde pulak kes gitu zel, makin lawas ada la sbb banyak makan fiber.

kalo teruk sgt, mintak opinion doc sbbnya ko cset, ada kena mengena dgn pewut terbelah ker??? .. sah2 takleh nak meneran sgt. Makan jerk la dulu cair najis tue ...sbb aku ingat2 lupa 3botol gak masa suffiya dulu aku makan ubat ni sbb kes payah nak yakyak.

aLiYaHaRiZ said...

zel, kak wani dulu pun lepas je pantang siap kena buasir lagi. Asal membuang je berdarah2 lah mangkuk toilet tu...tak boleh teran langsung. Kalau meneran je darah yg keluar.

Mak cik akak ckp minum air masak tu banyak2. So akak pun minum la sehari dlm 2-3 liter. Alhamdulillahhh...memang senang sgt membuang. sampai la skrg ni akak amalkan minum air masak banyak2. akak beranak 2 kali. Dua2 pun kena buasir.

violetscorpio said...

zel ape kate ko cuba jenama GAMAT EAMAS? KO beli Spirulina dan Pati gamat perisa Oren?Aku lps bersalin dulu takut gak jadi sembelit...mak mertua yg syorkan dan alhamdulillah takde masalah...ko nak?Aku bole poskan..

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

aliya - aku mmg minum air masak banyak sangat skang ni.. malam pun.. asal tersedr je terus teguk air sejuk dulu..

violet - skang ni mmg makan gel gamat utk luka dalam. tapi takde laa pulak perisa2 oren bagai.

Mimy Hamid said...

kak zel..email sy alamat boleh?? nk bg hasya present