Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Monday, June 8, 2009

Kucing VS Keli

Minggu ni tido umah mak aku sbb dia tinggal sorang...
Pagi Isnin hari semlm.. sedang aku enak tido..
Tiba2 mak aku panggil.. & cakap camni..

"Along, kau nak tak buat pahala pagi-pagi ni?"

Aku igtkan dia nak suh wat sembahyang sunat ke hape..

"Ada kucing jatuh dalam kolam ikan keli.."

Aku pun bergegas laaa ke kolam tersebut..
Memang betul ada seekor kucing tengah mengiau kesejukan..


Tinggi tau kolam ni.. pastu belah dalamnya juga lebih dalam lagi
Mak aku bagi cadangan supaya aku yg turun ke dalam kolam
Dan ambik anak kucing tersebut...
Sebab dia adalah sangat takut pada kucing

Namun begitu, aku terpaksa "derhaka" hehehe

"Ma, kang elok kucing tu leh selamat.. Along lak kena tinggal dalam kolam ni"

Camne pulak aku nak memanjat dinding kolam yg hmpr separas bahu aku
Tak ke mencari nahas nama nyer

(gambar hiasan... anak ikan keli dr kolam mak aku)

Dalam keterpaksaan, mak aku gak laa yg turun dgn memanjat kolam pakai kerusi plastik..
Tapi dia tak tangkap ngn tangan sbb takut kucing
Guna sauk ikan..

Masa mak aku nak sauk tu.. kucing tu mengiau giler punye kuat
Mak aku pun sama gak menjerit2 kegelian..
Tiba2...

"ALONG !!! NI ANAK ANJING ?!!!!"

Mak aku jerit menyebabkan aku pun ikut terkujat..
Dah panik laaa tu mak aku...

Aku pun suh dia bawa bertenang...

"MENGIAU TU MA, TAKKAN LAA ANJING.."

Baru laa mak aku tenang balik...
Lepas je kucing tu masuk dalam sauk...
Aku suh mak aku tolak sauk tu kat aku..
Tapi, sbb dia dah geli tahap gaban..
Terus dilempar nyer sauk tu ngn kucing tu sekali..
Nyaris tak masuk kolam ikan talapia pulak..

Apapun, tabik laa kat mak aku
Berjaya menghadapi fobia nyer demi menyelamatkan kucing


Ini pun gambar hiasan jugak..
Dulu ini adalah swimming pool...
Arwah ayah aku yg memperkenankan hajat aku nak rumah ada swimming pool..
Dulu2 mmg sangat suka swimming..
Lama2 aku lebih sayangkan kulit aku yg dah mmg tak berapa nak cerah nih
Daripada berenang..

Lama.. lama.. lama....
Mak aku pun bermula dengan bela ikan keli..
Skang sbb keli dah ada perumahannya sndr
(ada 9 kolam ikan keli)
Maka, swimming pool ini dihadiahkan kepada ikan talapia merah..

Sapa2 nak ikan keli yg dijamin makanannya bersih..
Bukan makan taik..
Bukan makan baja kompos...
Bukan makan ulat babi..
Bukan makan perut ayam...
Leh laa beli dari mak aku tau...
.
.
.

5 comments:

Lazyf... said...

Hahahaha...fobia nyer pasai ank kucen jd ank hanjeng...hehehe

ezza erisa said...

kekekek nak tergelak je baca yang dia lempor anak kucing tu lak..

Zulaikha said...

lawak laaa...hehe
kak zel,sedapnye ikan keli...
yumm yumm...

ieda said...

salam
kelakoor lah .. citer nieh
aper2 pun niat untuk menyelamatkan nyawa itu dah ada pahala didalamnya ... insyaallah

Cik_Nomi said...

hahaha.. ahahaha.. nak gelak je..