Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Wednesday, June 16, 2010

Kenapa aku kata BAIK JANGAN...

Beberapa rakan blogger tengah mempertimbangkan nak masukkan anak umur 3-4 tahun ke tadika tahun depan...

Beberapa rakan blogger juga mempertimbangkan untuk masukkan anak ke tadika aliran Cina..

Untuk pengetahuan beberapa rakan blogger...

Akak Zel korang ni dah nyesal tahap langit ke-7 sbb masukkan Khaleef tadika aliran Cina

Fakta-fakta yg sebelum ni dah dikongsikan.. kini dibuat siaran ulangan..

1- Dulu Khaleef rajin ikut aki @ papa dia sembahyang.. Skang tak payah sebab jawab dia "KALEP SEKOLAH CINA"

2- Minggu lepas, pi umah orang smpi kat pintu dia yg ketuk
"HELLO, ada org tak?"

Hello hokay wpun aku dah pesan bagi salam.

3- Dulu-dulu sebelum makan.. terkumat-kamit laa baca doa.. Skang tak payah, terus je makan sbb kat sekolah Cina mana ada doa-doa. Makan pakai tangan.. jangan harap ler...

4- Berlaku kecelaruan fikiran...
bila aku suh dia ambil barang dalam bentuk kiraan...

Cth: Ambik mami TIGA hanger baju.. bila tunjuk jari 3.. dia balas..
BUKAN TIGA LAA.. ITU SAN


5- Yang ni aku paling benci...
  • Tuyun suar sikit
  • Tarik nonot
  • Kencing dalam mangkuk
  • Guyang-guyang nonot
  • Masyuk suar
Kesimpulannya.. umur muda2 ni depa senang belajar..
So, apa yg depa dapat kat sekolah Cina tu..
Itu laa yang akan dipraktikkan di rumah..

Oleh itu, tahun depan mmg dah confirm bye-bye Matahari Ria..

Harap-harap aku belum terlambat..
Mungkin anak orang lain dah pandai baca Qulhuallah..
Anak aku baru nak start pandai Bismillah..
.
.
.

18 comments:

NurulHudaResad said...

it's good to share kak....ya lah...skolah kaum depa tu mmg la bgs tp dr segi manner agak bertentangan ngan budaya/hukum hakam kita kan.....takpe....still belom terlambat......

**teringat ada 1 kisah anak hamba Allah skolah tadika J**** B*ll.....sebelum makan wat tanda salib kat dahi and dada mcm anak omputih......ngeri kan??

m.q said...

betul jugak tu
thx for sharing yer

a l y a a a h m a d said...

seramnyer....
saya lum ada anak tp mmg terpk nk anta anak kt skolah cina...


mungkin sekarang akan difikirkan balik btul ke ape yg sy pk kn tuk baby nnt.

Nieza Ishak said...

aaa'ahh la zel,
pengaruh besar gak tue ...

pk2 balik betul gak ...
anak2 ni mengikut jerk apa yang org ajar ...

Unknown said...

iskandar suka cakap cina...aku berhajat nak hantar dia belajar cakap cina...tapi bukan la masuk sekolah cina..nowdays dah ada tusyen yang mengajar bahasa cina nieh...

awal2 nie memang patut diajar basic Islam kat depa dah sekolah sok boleh la ajar pepe kat depa....

tengok baju si Khaleef tue..teringat Iskandar pun ada baju itu gak...mana ku campak ek....huhuhuhuhu

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

Tu baju bidan terjun..
Beli terus pakai sebab balik kampung tak bawak baju..

Nasib baik kat kampung parit buntar nun baju budak murah-murah..

Klu setakat tuisyen je.. maybe boleh paham tapi tak boleh cakap Cina..

Lantak laa.. ramai je tak buleh cakap Cina berjaya dalam hidup

Syikin said...

bagus la sharing ko ni zel.. mmg ada baik buruknya sekolah cina tapi aku rasa lebih banyak buruk dari baik..sebb tu ko nyesal tahap langit ke7 kan.. aku pon ada cita2 cam ni dulu tapi pikir2 beribu kali.. aku lagik suka hantar anak tadika islam...so masih belum terlambat puan zel.. esok2 nak kalep pandai cina hantar tuisyen ja...:)

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

Mungkin tadika-tadika melayu leh consider ambik cikgu cina mengajar Mandarin sehari sejam gitu..

ainrahman said...

zel..masih belum terlambat..anak aku umur 5 taun bareu masuk sekolah ..6 taun dah boleh hafal 10 surah,..take ur time

ibh_sue said...

Uisshh!..biaq betul zel..Bagus la tindakan ko tu nak tukarkan dia sek..Ya la..mana tau kan ntah apa2 lg yg diajar diorg pd budak2 tu...silap2..eiii..takut aku nak pikir..Skang ni org main psyko ja..Budak2 cepat belajar tau...

Aku dlu pun ada niat gak..kalau ada anak nak hantaq pi sek cina..tp..bila dgr mcm ni..eeiii..tak mo lah..

MR said...

aku stuju. daripada gigih belajo bahasa cina, lagi mulia kalau buleh kuasai bahasa Arab. Bahasa Al-Quran tu...

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

Ye betui..

Oleh itu Adik Muhammad Khaleef akan masuk sekolah Kurnia Bistari mulai tahun hadapan..

Tahun ni malas dah..

Sebab dah bayar yuran smpi bulan 11..

Kang ada yg jadi saw saw lady the 2nd dok tuntut duit yuran kat pengetua sekolah :))

azrin said...

betul gak apa yg akak cakap tu..sy n zahili tgh duk kaji2 nk anta tadika mana...konform tadika cina potong dr senarai...tq kak sbb share info ni...

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

Dah ler kan..

Aku tawakal je apa depa bagi anak aku makan kat sekolah :(

Anonymous said...

kalau masukkan masa sekolah menengah takpe jugak

Latest Entri : Peluk Cium Romantiklah sangat

kamalnzura said...

skang ni, sek. ren. biasa pun dah ada kelas bhs cina.

tp bukan semua skolah laa...

lepas abih kelas bhs cina, terus ke kelas kafa plak...itu yg kwn sy buat utk anak dia.

jadi tak terlambat sebenarnya kalau kita x hntr anak ke kelas bhs cina waktu tadika, waktu sekolah rendah pun boleh.

anak sy kecik lg...baru 3 thn. next year baru nk hntr tadika.


mama danish n adam.. :)

noradzlina.kamdani said...

bagus la klu ko dh berniat nk tuka kn dak kalep tu...

Sofie Natashah said...

kak, saya cadangkan akak hantar kat PASTI. confirm dari mula sesi sampai habis, semuanya Islamic.