Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, April 1, 2010

3DFC - Result Minggu ke-3

Kurang memberansangkan wpun turun..
Ni disebabkan simptom2 nak period..
(makanya aku adalah masih TIDAK PREGNANT.. huwaaaa)


119.4kg - 118.5kg = turun 0.9 kg

Tidak mencapai target kerana aku menjangkakan < 117.00
Takpe.. semangat harus diteruskan..
Minggu depan dan minggu2 berikutnya masih ada..

Hari ni wpun tak 3DFC.. tp masih belum makan apa2 lagi..
Namun begitu, perut adalah terasa kenyang biasa sajer..

Cuba hari-hari dalam 3DFC..
Wpun seblm datang dah makan buah 3-4 biji..
Kat pejabat lapar tahap harimau tak makan sebulan..

PSIKOLOGI aku masih belum kuat lagi..
Dlm 3 hari 3DFC, bacaan darah agak tinggi..
Kepala pening-pening.. Badan lemah-lemah..

Padahal kalau dah abih..
Tak makan seharian pun masih kuat lagi..

Maknanya cabaran utk kurus ini bukan pemakanan..
Ia lebih menjurus kepada CABARAN MINDA..

Wah.. tiba2 menggunakan bahasa kamus Dewan..
Apa pun, kepada yang tengah 3DFC..
Teruskan menjaga makan anda..
Sbb kalau terkantoi hari ini..
Maka.. TIADA MAAF BAGIMU..

Chaiyok !!!!
.
.
.

9 comments:

Faizah_Haris said...

zelll... aku pun mlm2 fenins2 cam nak pitam... nape ekk? hukss3? adakah itu tanda tak mengizinkan aku meneruskan cabaran 3DFC nieeee??? ooowhhh tidakkk.... ari ni baru start wat...kalo masih berterusan maybe aku tarik diri...ishkk3...

I want to lose weight said...

Aku baca... kalau detox sbb kurang gula mmg jadi camtu..

Yang aku lak darah dok naik..
Silap sket je terus migrain..
Hairannya hari2 biasa takde pulak

kimihaikal said...

zel.. ko check darah tinggi...mana tau ...kalau darah tinggi tak leh makan mango cam aku

Nisa~ said...

kak zel saya dah bank in rm20 semalam

KuraKuraDiBawahCawanKaca said...

salam akak zel,

bagi saya, detox and control makan selama 3 hari tuh mengarut laa.. kite kena kontrol makan hari2.. i mean mana boleh 3 hari kontrol giler2 pastu lagi 4 hari makan terlebih2..

akak kena faham yang badan kite perlukan makanan untuk segala jenis proses.. even kalau akak tak buat ape2 pun akak kena makan at least 1200kcal sehari.. bile kurang dari tuh, metabolisme akan slow and our bodies dalam keadaan starvation mode.. dengan otomatiknyer berat kite lagi susah nak turun!

bile calories are too low :
1. badan kite akan ambik energy dari muscle.. bukan fat
2. metabolic rate will drop after 3 days of VERY low calories
3. yang lagi teruk, badan kite jadi tak cukup nutrien and kite akan selalu penat..

3 hari kontrol makan, pastu bile makan balik, badan kite dalam mode store lemak.. pendapat saya, akak kena lebih paham tentang macamana badan kiter berfungsi.. ape itu carbs, protein, fat..

diet tak bermakna tak makan terus.. akak kena tukar semua makanan kepada whole grain food.. ambik protein.. kurangkan carbo and ambik fat from olive oil, kacang, etc..

yang rasa pening2 tuh semua mungkin pasal tak cukup garam dalam badan.. so blood pressure jadi low.. and bile tak makan lagi teruk sampai jadi menggeletar and takleh fokus..

yang lagi penting, EXERCISE! jangan kasi alasan tak cukup masa ke ape.. dalam sehari ade 24 jam.. takkan langsung takde 1 jam untuk exercise? mungkin boleh start dengan brisk walking.. bawak anak pergi jalan2 kat park.. bile dah rasa cukup kuat, bertukar lah dengan jog kat park..

detox memang turunkan berat.. tapi untuk sementara.. itu kite tak nak.. tu pasal kena exercise, eat healthy, and rest secukupnyer..

saya hormat akak sebagai seorang yang lagi senior dari saya.. saya kasi pendapat.. we are what we eat.. goal kite bukan sahaja nak kurus untuk nampak cantik, tapi untuk sihat.. and kite perlukan pengorbanan yang sangat besar..

tinggallah semua menu yang high GI and berminyak tuh.. sepatutnye kuew tiow tuh takde dalam menu org yang sedang control food intake.. once in a while maybe ok laa..

buat ape kurus kalau isi pun jadi lembik2 je.. tu pasal kena exercise.. work hard;)

I want to lose weight said...

Kura-kura... Wsalam

Sebelum nak mula komen apa-apa, sila kaji dulu sejarah 3DFC..

Dalam 3DFC ada PENALTI untuk mengelakkan 4 hari yg tidak 3DFC peserta akan makan sampai pitam.

Kami diet secara berjemaah ni adalah untuk mengekalkan semangat bersama-sama untuk tidak cepat putus asa.

Asas pemakanan yang diambil adalah berpandukan research dalam internet mengenai Detox. Tapi ini BUKAN pertandingan detox harap maklum.

Majoriti peserta 3DFC ada exercise. Wpun akak takde exercise melompat 1000 kali sehari ke.. g gym ke.. tapi aerobik kalau tak dapat yg berat2.. setakat TBL level 1 tu bley lagi..

Akak juga telah memberi panduan kepada peserta2 mengenai calories dan carbs intake daily supaya tak tak terlebih atau terkurang. Tu yang ada kes PISANG 10 biji.
(sila rujuk entry lepas-lepas)

Pasal kuey teow.. akak bukan dok kat Kuala Sepetang pun nak makan hari-hari..

Mmg kebanyakkan peserta ada rewards diri masing2 selepas abih 3DFC setiap minggu. Itu hak masing2 ler nak wat camne.. ada yg makan 1 meal yg depa nak sangat @ pi shopping @ apa-apa

Pasal ada peserta yang lemah, sakit kepala, energy kurang.. ini ikut badan jugak.. Cam akak mmg ada darah tinggi dan migrain, so kena hati2 jugak ler. Akak make sure pagi makan buah banyak2 smpi kenyang.

Masalah akak skang ialah psikologi diri yang merasakan diri sangat sakit, penat dan lemah semasa 3DFC. Sedangkan hari selain 3DFC masih mengamalkan menu yang sama.. tp tak pulak mengalami simptom2 spt di atas.

Adik kura-kura..

Terima kasih ye banyak-banyak. Teruskan membaca LWC jika suka :)

REGARDS

Zel d' Tuan Tanah

KuraKuraDiBawahCawanKaca said...

akak ade check dengan doktor ke pasal pening2 bagai tuh?? bukan ape sumtimes kite tak sedar yang kite nih ade penyakit..

xpe, kalau dah pernah hilang 30kg, ape kata akak cabar diri lagi sekali hilangkan lagi 30kg.. hadiah istimewa untuk diri sendiri ;)

I want to lose weight said...

Sudah.. akak ada high blood pressure..

Bila diet.. kepala ni akan berputar2 memikir hal diet tersebut..

Maka tekanan darah akan naik sket..

Akak diet celam-celum dlm blog ni bermula ogos 2008..

Dah turun dari 135kg ke 120kg
Lama gak tu.. dah 1 tahun lebih baru turun 15kg

KuraKuraDiBawahCawanKaca said...

kena lebihkan exercise lagi.. increase intensity..

pastu akak elak terus makan carbohidrate lepas pukul 3-4pm.. makan protein je..

stop celum-celum.. takut nanti masuk kategori yo-yo diet lak.. motivation kena tinggi..

takpe, saya sokong dari jauh sampai akak dapat ideal weight..