Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Tuesday, November 23, 2010

Labetalol HCL 100mg

Aku dah stop Methyldopa 250mg yg PMC prescribed untuk aku..
Pasalnya.. 4 hari lepas aku makan..
Terus masuk spital akibat pening keterlaluan..
Iaitu smpi hampir kena sawan..
Padahal lepas masuk HSR hari tu..
BP aku takde tinggi mana pun..

Lepas tu Dr tukarkan kepada Labetalol 100mg..
Ubat lebih kurang sama..
Tapi dos rendah..

Yang ni pulak..
Tiap kali makan.. 15 minit pastu aku terus sakit kepala..
Bukan pening pusing2 cam BP naik tu..
Sakit depan kepala.. lebih2 kalau goyang kepala..
Lepas 2-3 jam nnt hilang..

Tapi sbb ubat ni kena makan 3 kali sehari..
Maka sakit kepala hilang je.. aku kena makan sebiji lagi..
Datang ler balik..

3 kali sehari.. maknanya lebih kurang..
AKU PENING SEPANJANG HARI!!

Aku dah jumpa Dr pasal masalah ni..
Dr tak kasi benti makan..
Dan dia bekalkan aku berpapan-papan Paracetamol..
Dengan ucapan.. "Kalau pening.. u makan panadol ni"

Hari ni aku buat makan 1 kali je 1 hari..
So, aku sakit kepala smpi dalam kul 2.00 ptg je...
Pastu takde sakit kepala dah smpi skang..

BP check hari ni.. 130/80..
Hari sebelum.. 130/70..

PERTANYAAN...

Boleh ke suka-suki benti makan ubat darah tinggi ni?

Sebab serasa aku..
Aku ni takde laaa ber BP tinggi medang..
Cuma kadang2 bila salah makan.. cuaca panas.. lambat tido..
Baru ler BP naik..
.
.
.

4 comments:

Kak Mah said...

macam ubat yag aku tela masa preggykan izzati dulu..... tapi tak tau nama..entah la zel... kene makan kot takut darah ko tinggi..ko cek darah pegi klinik ker ko cek sendiri...

I want to lose weight said...

Cek kat klinik ler..
Mana nak ada alat tu kat rumah

Kak Mah said...

cosway ada jual.... tak sure baper hegget...tapi tak ada la mahal kot ko mampu milik eheh...

I want to lose weight said...

Aku yang battery ke.. letrik ke sumer tak boleh..

Lemak lengan tebal sangat :))

Aku kena guna yg manual..
Yang kena dengar pakai stetoskop tu