Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Tuesday, November 23, 2010

Resepi ikan pekasam..


Ikutkan senang je nak wat pekasam ni..
Lagi senang pada buat ikan kering..
Sebab ikan kering nak kena jemur lak 3-4 hari baru ngam..

Ni yang aku tengok mak aku buat..
Mak aku pandai ler sbb dia anak orang bendang...

Bahan-Bahan

1- Beras
2- Asam keping
3- Garam
4- Ikan (selalunya ikan bendang ler)

Cara-cara

1- Basuh ikan bersih-bersih pastu lumurkan dengan garam
2- Goreng beras tanpa minyak sampai kuning, pastu blender hancur
3- Pastu masukkan beras dalam tupperware yg ada ikan tu + asam keping sket
4- Peram

Kalau takmo masin sangat, lepas 2-3 hari dah boleh goreng..
Kalau nak masin tunggu ler 2-3 bulan :))
Nanti ulat pun ada join sekali...

Pekasam ni goreng sama bawang ngn cili kering dah pergghhhh...
Kadang2 mak aku wat pekasam bakar..
Buh dalam daun pisang.. hiris cili api banyak-banyak.. bawang..
Bakar... nak makan buh asam limau sket..

SATU TAMAN PERUMAHAN LEH BAU HARUM PEKASAM :))
.
.
.

6 comments:

littlehumblelynn said...

zell

favorite aku tuh!!!!!!!!mana nak carik kat pj nih......

noradzlina.kamdani said...

weh...klu xde ikan bendang?

yg nk tgu 2-3 bln tu sampai kua ulat...aku pun xmahu

thanx ek sbb share cara buat pekasam, aku slalu tunggu adik ipar yg bwk balik

marziah said...

perghhhh...memg mabeles..lg2 pekena dgn nasi panas. Balik kedah selalu cari mendealah ni..

I want to lose weight said...

Mak aku kalau takde ikan bendang..
Dia bantai je ikan talapia..
Tapi tu ler.. kalau talapia kolam, nnt ada bau semacam sket..

Mak aku nyer talapia dia bela sendiri dalam kolam..

Bagi makanan organic spt nasi dan roti..

So, kurang ler bau tanah tu...

Mieja@Faiza Amir 2001 said...

mak ko ada jual pekasam jugak tak zel?

I want to lose weight said...

Tak jual laa mieja..
Sumer kasi anak gomok dia ni je makan :))

Adik-adik aku sumer tak layan pekasam..

Aku sorang je ;)