Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Tuesday, December 21, 2010

Kadang-kadang orang kuar "U" pun ada bangangnya...

Aku nak bagi info ni lama dulu...
Tapi lupa laa pulak..
Pagi ni baru teringat balik..

Ingat tak entry lama-lama..
Yang aku bgtau, everytime makan ubat darah tinggi..
Kepala aku terus pusing-pusing..
Sampai masuk spital punya pening...

Lepas tu.. doktor tukar dari Methyldopa 250mg ke Labetolol 100mg..
Pun.. wpun tak sepening masa makan Methyldopa..
Pening tu tetap ada setiap kali pas makan ubat..

Pastu masa check-up.. aku bagitau nurse..

Nurse pun tanya balik..
Camne awak makan 3 kali sehari ni..

Pagi lepas sarapan kat pejabat dalam kul 9.30 pagi..
Tgh hari lepas lunch dalam kul 2.00 ptg..
Malam lepas dinner dalam kul 7.00 ptg..

OOOO.. PATUT LAA AWAK PENING!!!

3 kali selepas makan..
Bukan bermakna setiap kali lepas makan kena ngap ubat..
24 jam bahagi 3 kali = sela masa 8 jam..
Terlebih jam takpe.. tapi jangan terkurang..

Oleh itu.. pihak Kementerian Kesihatan..
Sila tambah instruction pada plastik ubat tersebut..

3 Kali Sehari Selepas Makan / Sebelum Makan (selang 8 jam)

Sebab tak semua orang berfikiran bijak pandai :))
.
.
.

9 comments:

Kaseh said...

aku baru tau kena mkn ubat camtuh.. biasa aku wat cam ko buat tu la.. pas mkn je mkn ubat..mmg dari kecik kena didik camtuh kan.. kira selama hidup ni kita salah cara mkn ubat la eh..ke kementerian yg bodoh tak reti nak inform kita semua...

Farra Dhelina said...

ha ah betol la tuuu...kita pun biasa buat mcm akk buat tu..adeii

Mama Sara said...

aaalah...
iera pun wat cam kak buat gak..
pas makan nasik ..baru makan ubat..
manalah tau kena selang 8 jam..
masa amek ubat pun dorang ckp pas makan..xdak pun kata PAS LAPAN JAM...

noradzlina.kamdani said...

mmg kdg2 ubat ni kene better explanation br faham...syaza dlu pun xbek2 demam sbb slh bh ubat antibiotik..ubat xsesuai dgn umo

I want to lose weight said...

Kalau takde tulis..
Maknanya tugas farmacist tu laa bagitau..
At least letak notis ke hape :)

Nurse tu explain..
Dose pertama tak habis lagi..
Then tambah lak dose kedua dalam masa terdekat.. tu yang jadi pusing2

m.q said...

aku pun xtau zel. baru tau saja ni..

s.h.a.d.h.i.a said...

lorrr.. kak zel taktau ke.. slalunye kalu dia kata 3 kali sehari tu, makne nye mmg kena dlm masa 24jam bahagi 3 laa.. hehehe..
patut la kak zel pening manjang je.. rupa2nya terlebih dose.. huhu

cikbedahlaser said...

sy pun klu kata lepas makan... asal lepas makan..
makan la ubt tu.. klu x makan.. x makan la ubat tu....

Mummy said...

tak per kak...sumer org macam tu..sy pun fikir camtu gak...start ada anak br tau yg selang 8 jam kena bagi ubat cara camtu...