Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Sunday, August 29, 2010

Akhirnya... PROJEK MENGGIGIH - Rendang Ayam...

Bahan kisar:
- 4 batang serai
- 7 cili padi
- 3 biji bawang merah
- 2 biji bawang putih
- 1 inci kunyit hidup
- 1 inci lengkuas
- cili kering
- 1 sudu kerisik

Bahan tak kisar:
- santan pekat
- 1 helai daun kunyit
- 6 ketul ayam
- garam secukup rasa (TAPI TAK CUKUP)

Pastu lantakkan atas kuali tu sampai agak kering..
Kadang-kadang kacau sket-sket..

Ini la hasil dia..




KENAPA?

Aku nyer tak menyelerakan seperti ini?
Tgk laaa yang ni..
Rasa nak menjejun air liur cicah ngn lemang..
Sedap wei..

AKU PUNYA?

Inche Izman kata kurang garam..
Ahmad Khaleef kata SEDAP MAMI!!
(ni dah cam Mencah anak MR - sumer sedap)

Aku rasa cam OK je..
Ke aku je yang perasan sendiri ?
.
.
.

10 comments:

nurulhudaresad said...

kaler gelap tu dtg dr kerisik...atau pon cili merah kasik lebih....kunyit jangan lebih sgt..kalo lebih kaler kuning sesaje....hehehe...tp utk first time.....saya kasi LAMPU HIJAU utk kamu...!yeaaahhh!!

Mamma said...

halia tataruk ke?
tp nampak dh ok..
aku stuju kalu kerisik taruk lebih

noradzlina.kamdani said...

ok le tu...cantaik gak kale nye...
yg penting selamat dimkn...
ckp le kat inche izman, masak ms bln pose mana bole rasa nk tau cukup garam ke idak..

POSH76 said...

Aku tengok sedap ajer...tp mmg cara masak tu berbeza2kan

ibh said...

Fuhhh!!!..gila semangat betul ko zel..Dah membuat rendang...
Zel..aku tgk ok jer rendang ko tu..yg ado tu..gambo kasi edit skit tuh..ekekekke

Farra Dhelina said...

berjaya kak zel!!

LiaNa YuSoF said...

mungkin cili kering akak letak sket sgt kot... kalu saya nk bg hitam sket, saya letak kicap... hehehe....pastu kerisik tu lebih sket, baru sdap....

utk rendang kak zel,
saya bg 3 stengah bintang....
hehehe..

syida said...

idah biasa tambah serbuk kari jugak...tapi biasa masakan ni ikut tangan jugak...resepi sama tapi lain org masak lain rasa...

ms.GrEEn said...

erm..kalo mak saya buat(bukan saya buat) die letak serbuk kari...tapi kalo kaler camni(sy buat jadik camni jugak) sbbnyer terlebey santan...itu kater mak saya la..haha...tp sedap..sebab terlebey lemak suda:)

Mia-Ina said...

mgkn dia lebihkan cili kak..sebab tu nampak merah....psl garam tu, mmg la time ramadhan mana dptrasa...