Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Tuesday, August 24, 2010

TOLONG!!!!

Tadi called Inche Izman..
Tanya dia mau makan apa esok petang..
Jawabnya..

"ALA.. KALAU PAPA CAKAP BUKAN MAMI LEH MASAK PUN.."

Rupanya dia teringin nak makan rendang ayam..

Aku dah bukak buku resepi..
Dah surf dalam internet..
Tapi semua cam susah banget nak masak..

So, sapa2 ada resepi yang mudah..
Bagi orang yang baru belajar cam aku..
Meh laa share sama..

Kalau pakai pes perecah sajork..
Perencah mana yg paling meleps sekali?
.
.
.

22 comments:

Slim Rich Lina said...

zel..klu nak guna perencah...MAHARANI la sedap...dari Muar..

kat fb, cari Khalidah Embong...dia jual perencah...kot2 kat area zel sana ada agen dia..

Slim Rich Lina said...

klu taknak guna perencah...senang gak..

bawang merah, bawang putih, halia, lengkuas sikit, serai...hiris pastu blender. campur ngan cili boh/giling. tumis....pastu masukkan ayam daun kunyit ngan serai titik. bila cili dah masak, masukkan santan, masak sampai pekat sikit, pastu masukkan kerisik.

MR said...

kalau aku... ADABI. brahim sengal. hok lain tak pernah try. masa 1st time aku buat guna adabi tu masa berchenta dgn sepol. dok umah sewa. aku tak boh ayam pon. aku buat rendang kentang jer. kakak opis aku ajor. sepol siap puji dengan ketekunan aku buat rendang. sebab aku kasi efek tambahan letak daun kunyit fresh. lepas dah kawin ni baru aku ckp kat dia... itu ADABI yang buatkan banggg :))

Ain Nak Kurus said...

kak beli pes ready made ADABI yg jenis pes bukan serbuk tau.. selalunya ayam tu goreng dulu then tumis perencah tu baru masuk kan ayam.. dalam sebelah ayam buleh laa

Unknown said...

laki aku masak cam senang jek..main blend jek bahan..lebur dalam kuali...biarkan sampai kering..bahang-bahan cam liena sebut tue......

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

Jintan2 tu tak yah ek..
Serbuk kari?

Slim Rich Lina said...

aku tak ltk serbuk kari zel..
camtu dah jd kari le pulak...

nak cantik kaler tu, ltk kunyit sikit...tp tak ltk pun takpe..

NurulHudaResad said...

bahan2 liena kasik tu betul...x yah ber jintan2 dah.....ada org tumis dulu bahan2 blend tu...ada org lebur je dlm kuali dengan ayam....sbb ayam akan produce minyak gak nnti....terpulang kat akak....daun kunyit menambah aroma...ada org suke letak daun limau purut jugak....

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

Daun tu sumer ada..

Eee tak sabar lak nak esok..
Ke masak malam ni.. sbb bleh rasa..

So, esok takde laa suspen sangat apa rasanya

Unknown said...

Cari pes yg dah siap je zalia.. senang... tambah ayam ngan santan je. try cari brand Nyonya. Paket wane merah. Penah try pes nasi ayam die.. sgt sedap

Unknown said...

http://www.maknyonya.com/p_rendang.htm

Unknown said...

serbuk kari tak yah zel...aku jenis tak suka tumis...terus lebur jek.... kalau style mak aku la..tumis tue tak sedap sangat..ini mak aku nyer style ada orang suka tumis....

kaler rendang nak cantik...chili tue sebenarnya..bila dah dicampo ngan santan..memang lawo ler kalernyer eheheh....

aku pun tak pernah merendang..laki aku jek...

tapi last sekali daun kunyit tue penting...utk aroma kasi meletup....

kakngah said...

bwg,merah, putih, halia, lenguas, cili padi - blend. serai - ketuk. lambakkn je dlm koli seksli ngn aym. agak2 separuh msk aym msukkan pati santan + hirisan daun kunyit. dh nk pekat mskkn kerisik pulak. ikut suka la.. nak berkuah @ kasi kering terus. jgn lupa cmpak asam keping.

rendang lebur namanya
hihihi!!!

Farra Dhelina said...

semuga berjaya kak zel

noradzlina.kamdani said...

zel ni aku nye rendang men campak2:
ayam (klu guna ayam muda goreng sket bg daging xhancur bile msk rendang n asingkan)

blenderkn b. merah, b.putih, halia, serai, lengkuas, kunyit hidup, lada api n cili kering (lebur semua dlm kuali)

tambah gula melaka, garam, asam keping, santan (nk tmbh kerisek pun bole gak)

bile dh agak2 rendang terbit minyak br ko letak ayam yg dh separuh masak td, tabur hirisan daun kunyit n daun limau

bio sekejap m9gaul tau jgn xgaul nnt hangus kuali...

dh siap (klu nk kering bole nk de kuah sket pun bole)

slmt mencuba

Lynn Abd Latib said...

sy plg suka masak rendang...kalo org kata susah saya lak kata nih yg paling senang..selalunya saya blend bawang merah besar 3-4 biji+halia+serai..cili giling..letak kuali letak ayam terus..biar agak2 kecut ayam baru campak yg diblend tuh...agak2 dah mesra campak santan pekat,asam keping,kunyit serbuk sikit..dah pecah minyak..letak lengkuas sikit(tumbuk dulu) & kerisik..(ikut suka )letak garam & akhir sekali kena letak daun kunyit/daun limau...jadik......siap!!

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

LEBUR tu..

maknanya dalam tu ada minyak ke?

Unknown said...

lebur tue dalam tue tak ada minyak zel terus lebur jek..... kalau ada minyak sohih di panggil tumis..ehehe...

sahira said...

aku umur 30thn br tau wat rendang nih senang..main lebur je.. raya nih nk masak..

lovelygift....everything u need are here said...

zalia, engkau dah masak ke rendang ayam?hari ni aku teringin btol nak masak rendang ayam, ni datang ambik resepi...minta izin ye...thanks

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

YE SUDAH MERENDANG :)

Unknown said...

senang je msk rendang ayam ni...yg ptg adalah bahan asasnya dengan cili mau lebih selain letak santan & kerisik..baru power..tp bhn like lengkuas, halia, kunyit, serai mesti blend betul2x...

mmg klu x kena cara, x jd mcm gmbr tue...alhamdulillah takat ni msk rendang ayam menjadila..

pepun kte belajar dr bawah.mana de smeua perfect memasak