Nuffnang Ads

Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Thursday, August 19, 2010

Khabar kurang baik....

Semalam dalam kul 12.30tgh..
Nurse klinik gomen called..
Habaq result MGTT 2nd time aku dah kuar..

1st time - sebelum = 6.6, selepas = 7.7
2nd time - sebelum = 5.3, selepas = 10.5

Oleh itu, dia bgtau..
Doktor sangat suspect aku ada KENCING MANIS..

Bermula Rabu depan..
Akan bermula episod ngeri ambil darah 4 kali sehari sebulan sekali..
Kemudian.. akan menjadi 4 kali sehari 2 minggu sekali..
Akhir sekali akan dipantau dalam wad...

Wpun agak depress...
Tapi aku cuba bertenang di bulan baik ini..
Sebab takut nnt BP aku lak melonjak..
Itu lagi merbahaya kepada aku dan baby..

Di bawah adalah kesan apabila mami nyer ada kencing manis..

Baby kemungkinan akan dilahirkan lebih besar dari biasa..
Selalunya 4kg ke atas...
Nanti dia pun berisiko tinggi kena diabetes jugak :(
Kesiannya baby aku..
Nanti kena jaga makan dia lepas lahir betul-betul...

WHAT DO I NEED NOW?

Aku nak petua lagi..
Setakat ni dah amalkan epal hijau.. air masak banyak-banyak..
Makan nasi sekali shj sama ada berbuka @ sahur...
Air peria katak (belum cuba).. beras Basmathi (akan beli)..

Kot-kot laa ada sapa-sapa yg berpengalaman kencing manis semasa mengandung..
Boleh laa kongsi-kongsikan bersama..

Ada gak yg bagi petua camne nak result ok masa cek..
Tapi.. apa gunanya masa cek takde kencing manis..
Pada hakikatnya ada..

Skang ni adalah masa untuk mengawal.. bukan mengelak.. :)
.
.
.

11 comments:

Unknown said...

zell..kawan aku kata minum ayaq pegaga

m.q said...

ko dh try ka jus mengkudu??
cuba try tgk

NurulHudaResad said...

betol ckp akak..akak kene relax n jaga BP....kawalan pemakanan tu sgt bagus...buah pon ada certain yg xleh makan kan?pisang x silap...

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

Huhuhu semer pahit2 ni..

Tu ler.. dulu galak sangat minum air gas.. air kotak.. semer air sedap2..

Skang merasa laaa :(

zn said...

zel...aku penah ms morning sickness (masuk spital) sebilik ngan kakak yg pregnant n diabetis...dia kena cucuk insulin kat peha (cucuk cam pakai pen jer) setengah jam b4 makan...
maybe diabetis ni sementara je sebab ko ngandung..tp jagalah pemakanan & minuman, harap2 diabetis ni sementara je...tp aku tgk ada yg kurus pun kena...so take care yer...

ceklala said...

Zel..
ko kurang kan makan nasi boleh??
blh nak makan nasi, tp dlm kuantiti yang sikit lah.
Ko cuba lah gantikan makanan lain yang bukan boleh menyebabkan paras gula ko naik...

Anonymous said...

zel banyakkan makan ulaman:)
take care zel:):)

i lapp u taou:)

Unknown said...

zel jus pegaga tue sedap ler..ngan jus mengkudu tue... amalkan jek......kurangkan karbohidrat..... petua petua lain haku tak tawww

Mak Doyah said...

zel, aku salah sorang yang ada kencing manis masa peknen, masa tak peknen takde, sebab tu anak sulung aku kuar berat 3.8 kg, tapi anak kedua aku jaga makan, kuar la 3 kg..jaga makan je sebenarnya, nanti klinik akan refer suh jumpa dietician kat spital , dia akak cerita cara nak jaga diet , boleh makan nasi tapi sikit la, sekarang ni kau amik nasi masa berbuka, masa sahur ko makan roti wholemeal, aku dulu banyak makan roti wholemeal je..alhamdulilah kandungan gula tak naik tinggi, air manis esp. yg gunakan susu pekat manis memang tak digalakkan minum, air gas, air kotak , kordial ke memang tak ambik, aku dulu minum milo kosong je, tanpa gula , tu pun milo tu dah manis, ada gula jugak sikit...buah2 boleh makan tapi dalam kuantiti yg sedikit, durian, pisang, mangga, tembikai, rambutan jgn makan..sgt manis dan banyak gula tu...boleh makan nasi dan lauk-pauk tapi kena catu la..hehehhe..kau punya bacaan agak tinggi tu, nanti kalau kena warded susah jugak nanti, aku dah merasa kena pegi cek darah 4 kali sehari...tension giler masa tunggu result..hehe..tak pe, yg penting sekarang kau relaks je, ikut je diet yang dietician bagi nanti, memang yg penting sekarang jaga makan...

Zalia Hezlin Abolah Zawawi said...

TQ mak doyah..
dan semua kawan-kawan :)

syida said...

ada dgr beras herbaponni taj mahal elok utk org kencing manis