Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Monday, March 1, 2010

KAP tu NINOM...

Dah lama tak citer pasal perkembangan Khaleef di Matahari Ria..
Skang ni dia memang suka sekolah..
Time cuti raya cina yg panjang tu..
Hari-hari dia tanya.. "Hari ni stulah tak mami?"

Semlm balik sekolah..
Dia nyanyi lagu baru..
Kalau tak sebelum ni.. dok tinpel tinpel lite staaaaa
Sudah ada lagu kedua..

LALU TIPIN.. LALU TIPIN..
BRADER JON.. BRADER JON..
%$%^$@%$&*^*&^*( ^*&%^$^&$*&
DING DONG BELL.. DING DONG BELL...

Kira mandarin dah smpi no. 4..
ABC dah tau sampai huruf E...
Menulis Cina.. tak tau laa aku.. sbb aku tak tau Cina..
Tapi tgk kat buku latihan dia tu..
Oklah sumer siap keje nya..

Tapi malam tadi..
Tgh-tgh tengok tv tu..
Dia cakap kat aku..

"MAMI KAP.."

Aku tanya balik nak apa..

"KAP LAA MAMI..."

Aku suh tunjuk...
Dia ajak aku pi dapur.. g kat peti ais..
(peti ais umah 2 pintu tp bhgn beku bwh.. so tinggi utk dia)
Buka peti ais, dia tunjuk air solivite..

"Ooo.. kalep nak minum ke ?"
"Ye.. kalep nak kap"

KAP ?!!!

Aku cuba tafsir dengan penakulan mantik otak aku yg masih bersisa..
Apa itu KAP ?!!

Rupa-rupanya.. ia ada CUP (cawan)..
Selama ni Khalef panggil cawan @ gelas tu NINOM (minum)
So bila teacher tunjur gambar CUP IS CAWAN..
Dia akan tafsirkan KAP is NINOM...
.
.
.

9 comments:

Zulaikha said...

kap kun kaapp..
masuk pintu keluar tingkap!!

hahaha..

Flo Alfera said...

bijak-bijak! hahahahha

kakngah said...

lps ni kalep lak ajo ko bhs cina... hihihi!!

Azimah@Melati said...

hahahahah dah cam bunyi siam pun ada....bijak kalep...

noradzlina.kamdani said...

bijak dak kalep nih...

idtgm@streamy.com said...

Bijak memuting je dia ni..
Budak2 lain dah smpi mana2 dah belajar..
Sepupu dia yg masuk baru masuk sekolah tahun ni jugak..
dah leh kira cina smpi 10.. A to Z.. alif - ya.. dah boleh eja 2 suku kata :((

aMiYs said...

hahaha.. comel aje..

mama_iris said...

mati2 ingat bahasa siam....hohoho....berbaloi la akak belikan menan selama nih...bijak budak nye...ngeh3....

hushuss said...

bijak la Khalef. akupon tgk title tak pikir pon kap tu cup...hahah..

mcm2 pe'el la anak ko zel. tp ok la, vocab dia tgh berkembang tu.