Tak Paksa.. Tapi I Suke taw.. :)

Tuesday, March 23, 2010

PISANG is NO NO NO...


Hehehe setelah terantuk baru nak terngadah..
Bangun pagi tadi.. lepas kench.. pastu beron...
Terus ler timbang..
Apa yg terjadi ialah

BERAT MASIH 119.6 kg
Meaningless laaa kelaparan tahap naga aku semlm..

So, hari ni dengan gigihnya mencari jumlah kalori dan carbs utk buah-buahan

Jom kita kongsikan bersama-sama..
Aku kurang suka copy paste article..
Lebih percaya pada kefahaman sndr..
So, harap2 korang pun faham ye...

Ni senarai buah2 yg biasa kita jmp dan makan di Mesia..
K - Kalori
C - Carbs (grams)

1- Epal sebiji = 44K dan 10.5C
2- Pisang = 107K dan 26C (UMANG AIIIII)
3- Jambu = 24K dan 4.4C
4- Lemon = 20K dan 3.4C
5- Mangga = 40K dan 9.5C
6- Sepotong Honeydew = 36K dan 9.0C
7- Sepotong Tembikai = 25K dan 6.0C
8- Oren = 35K dan 8.5C
9- Strawberi = 2.7K dan 0.6C (Jom tanam strawberi)
10- Tomato = 9K dan 2.2C

Carbs per day = 20 - 60 grams
Calories per day = 1200 Cal

Huhuhu semalam aku makan lebih dari 10 biji pisang...
Maknanya exceed limit ler Kalori dan Carbs

Kiraan Carbs pun penting jugak..
Sbb kalau dok exceed je..
Bila masa badan nak menggunakan lebihan carbs yg sudah menjadi lemak..

Oleh itu, hari ini mgkn akan tukar kepada ikan-ikan pulak..
Di makan bersama2 sayur2 mentah..
.
.
.

6 comments:

Faizah_Haris said...

makk aiiii awat pi telannn sampai 10 biji pisang 1 hari??? ahakssss....

Ms AiReEn MoHd said...

bapak byk tuh....kalau setandan aku mkn wat kodok pisang camne?beribu ribu la ekkk..kalau gini wat exercise non stop la nak ilang kan balik calories..mamapusssssssss

da la aku mkn pisang same susu pepagi...sebab senang aku membuang..hehehehe

tiemc said...

mak haih...
mknanya bukan slh kitala kn kalo berdetox..
sbb ada yg ckp mkn atleast 8 biji 1 hari kalo mau kurus..
fakta tue salah la..
so kena boikot pisang la gamaknya..pisang lain jekla xleh boikot..wahahaha =P

Zulaikha said...

Ala..lepas ni buat ATKINS DIET je..hehe..

I want to lose weight said...

Tu ler pasal..

Tapikan.. kat Jepun.. mmg ada
BANANA DIET..

Memang makan pisang je..

Tapi aku dah merasa ni penangan pisang satu sisir itu..

Detox dah 2 hari.. hanya turun 0.5kg je..

Selalu hari kedua mesti dah turun at least 1.0kg

ATKIN's Diet..

Intro 2 minggu pertama tu yg tak sanggup nak ikut..

eynda said...

Pisang boleh makan takat sebiji sehari je...sebab pisang ada karbo yg senang hadam...bagus jugak pisang ni especially utk tenaga nak workout....cuma jangan telan 10 biji lagi ekk :-D